Boekbespreking
Attributiestijl en agressie bij jonge kinderen
E. Van Der Molen, L. Van Domburgh, R.Vermeiren
po-46
achtergrond Agressie in de kinderleeftijd is een belangrijke predictor voor later antisociaal gedrag. Aan de basis van een agressie-uiting ligt onder meer de interpretatie van een gebeurtenis. Kinderen met een vijandige attributiestijl hebben de neiging om in een ambigue situatie andermans handelingen, intenties en motieven als vijandig te ervaren en zijn eerder geneigd agressief te reageren. Er is echter een groep te onderscheiden van kinderen die niet-vijandig attribueert en toch agressief reageert en dit lijkt te maken te hebben met het concept proactieve en reactieve agressie. doel In dit onderzoek wordt nagegaan wat het verband is tussen attributiestijl en antisociaal gedrag en of er tussen de groepen die naar attributiestijl verschillen onderscheid gemaakt kan worden in pro- en reactieve agressie.
methode Hiertoe is bij 350 kinderen met een eerste politiecontact wegens normovertredend gedrag beneden de 12 jaar ter bepaling van de attributiestijl het Interview Sociale Informatieverwerking afgenomen. Tevens zijn middels vragenlijsten het antisociale gedrag en de pro- en reactieve agressie in kaart gebracht.
resultaten Binnen de onderzoekgroep zijn vier soorten attributiestijlen te onderscheiden die in verschillende mate antisociaal gedrag vertonen. Preliminaire analyses tonen dat niet-vijandig attribuerende kinderen verhoogd scoren op proactieve agressie. In de discussie zullen implicaties voor identificatie en behandeling besproken worden.