Boekbespreking
Verslaving , nog een kinderziekte ... ?
D. Steenssens
w-110
leerdoel Door literatuuronderzoek inzicht geven in de kenmerken van verslavingsgedrag bij jongeren. Het benoemen van dilemma's en knelpunten en het formuleren van een geïntegreerde visie inzake het opsporen en behandelen van verslaafde jongeren. Het maken van de vertaalslag naar een zorgprogramma. Vanuit verslavingsonderzoek wordt steeds meer gewezen op het belang van vroegtijdige onderkenning van verslavingsgedrag bij jongeren. Uit epidemiologisch onderzoek blijkt dat er een ernstige toename is in het middelengebruik bij jongeren van 13 tot 16 jaar. Verslaving leidt tot ingrijpende neurobiologische veranderingen in de ontwikkelende hersenen. Preventiecampagnes over verslaving voor jongeren hebben de afgelopen jaren veel aandacht gekregen. Het vroegtijdige opsporen en behandelen van verslaafde jongeren staat echter nog steeds in de kinderschoenen.
Vanuit uitgebreid literatuur onderzoek wordt gezocht naar een theoretisch kader met aandacht voor zowel epidemiologische, neurobiologische en psychotherapeutische aspecten. Opvallend is hierin wel het ontbreken van een geïntegreerde en aangepaste behandelvisie. De praktijk geeft al snel aan hoe complex en weerbarstig deze materie is. Verslaafde jongeren vermijden of weigeren behandeling. Vroegtijdig en actief opsporen van hen gebeurt niet. Voor deze problemen moet dringend een wetenschappelijk verantwoorde oplossing gevonden worden. Deze verslaafde jongeren maken immers een grote kans de dubbeldiagnosepatiënten van morgen te worden.
Deze workshop benoemt de dilemma's, wil een ruimer inzicht geven vanuit wetenschappelijke literatuur en tracht ook een vertaalslag te maken naar een zorgprogramma.