Boekbespreking
Professionaliseren van opleiders, supervisors, werkbegeleiders en docenten in die nieuwe opleiding tot psychiater. Een competentiegerichte benadering
J.A. Kool, R.A. Schoevers, M.G. Nijs, G. Geeraerts, S. Dieleman
w-106
leerdoel Meedenken over de benodigde competenties voor docenten, supervisors, werkbegeleiders en opleiders psychiatrie. Beïnvloeden van het proces van de Taakgroep Kwaliteitszorg van de Commissie Nieuwe Opleidingseisen. In deze workshop wordt u gevraagd actief mee te werken aan het bepalen van de competenties van docenten, werkbegeleiders, supervisors en opleiders. Ook de wijze waarop deze competenties worden verworven en geëvalueerd komt aan de orde. De Taakgroep Kwaliteitszorg is een werkgroep van de Commissie Nieuwe Opleidingseisen (cno) en heeft twee doelstellingen. Op de eerste plaats houdt de Taakgroep Kwaliteitszorg zich bezig met het professionaliseren van opleiders, supervisors, werkbegeleiders en docenten die met het nieuwe curriculum (gaan) werken. Ten tweede formuleert de taakgroep een plan om de gemoderniseerde opleiding te kunnen evalueren, zodat deze kan worden bijgesteld aan de hand van praktijkervaringen. De kwaliteitszorg van een curriculum betekent de planmatige evaluatie van het opleidingsplan. Hiervoor moeten eerst de einddoelen (= competenties) van de deelnemers worden vastgesteld en vervolgens hoe deze deskundigheid bereikt en behouden kan worden. Deze taakgroep heeft de competenties voor docenten, werkbegeleiders, supervisors en opleiders opgesteld.
Wij vragen u, na een inleiding over de modernisering van de opleiding conform de eisen van de overheid en het Centraal College voor Medisch Specialismen (ccms), mee te denken over de competenties die u binnenkort toetsbaar moet bezitten. Ook willen wij uw mening horen over de wijze van verwerven en onderhouden van die competenties.