Boekbespreking
Infantpsychiatrische diagnostiek. De ouder-kindrelatie in beeld
M.C. Van Niel
w-102
leerdoel Zicht krijgen op procesdiagnostiek bij het zeer jonge kind. Kennisnemen en oefenen van: (1) diagnostische methode: observatie ouder-kind thuis en poliklinisch, anamneses, analyse van videobeelden (o.m. de Emotional Availibility Scale (eas)), Child Behavior Checklist (cbcl), ontwikkelingsonderzoek; (2) toepassing van het dc:0-3- classificatiesysteem; (3) indicatiestelling en keuze van psychotherapeutische interventies. achtergrond Het infantteam van het circuit Kinder- en Jeugdpsychiatrie van ggz Meerkanten heeft een methode van procesdiagnostiek en behandeling voor het zeer jonge kind ontwikkeld.
doel Preventieve en curatieve interventies voor zeer jonge kinderen met ernstige psychopathologie.
methode Diagnostiek en behandeling vinden plaats aan de hand van videoanalyses. Het infantteam werkt deels 'out-reachend'. De diagnostische visie sluit aan bij de Infant Mental Healthrichtlijnen: dit houdt in dat de ouder-kindrelatie centraal staat tijdens het diagnostische proces. Kind-, ouder- en omgevingsfactoren worden in kaart gebracht door zowel het kind als de ouderkindrelatie te observeren.
resultaten Deze workshop bevat een overzicht van de resultaten sinds 2000 en biedt tevens een kijkje op de werkwijze van het infantteam. Dat 'kijkje' mag letterlijk genomen worden: aan de hand van casuïstiek en videofragmenten worden diagnostiek en behandeling gedemonstreerd.
conclusie Procesdiagnostiek kan de sensitiviteit van de moeders stimuleren waardoor de pedagogische afstemming verbetert en de gedragsproblemen meer hanteerbaar worden.