Boekbespreking
Verstandelijke beperking en psychiatrie: integratieve diagnostiek en behandelaspecten
R.W.J. Baas, M. Van Den Berg
c-90
leerdoel Deze cursus beoogt het specifieke van de psychiatrische diagnostiek en behandeling bij de doelgroep verstandelijk gehandicapten met psychiatrische problematiek over te brengen. Nederland heeft ten opzichte van Engeland een achterstand met betrekking tot de psychiatrische zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Anders dan in Engeland heeft hier de verstandelijkgehandicaptenzorg zich gescheiden van de psychiatrische voorzieningen ontwikkeld.
Bij de diagnostiek wordt het integratieve model gehanteerd zoals ontwikkeld door Došen, die tot voor kort gedurende langere tijd bijzonder hoogleraar was op het gebied van psychische gezondheid bij mensen met een verstandelijke handicap.
Ontwikkelingstheoretische, systeem- en leertheoretische, maar ook genetische en somatische aspecten worden behandeld. Afhankelijk van het verstandelijke niveau en de genetische origine kunnen psychiatrische stoornissen een andere uitingsvorm krijgen. Er zal worden ingegaan op het begrip 'behavioural phenotyping'.
Psychiatrische diagnostiek en ook behandeling kan voor deze doelgroep niet anders dan multidisciplinair zijn. De positie van de psychiater binnen deze context als hoofdbehandelaar, medebehandelaar of als consulent binnen een intramurale verstandelijkgehandicaptensetting zal worden belicht.
De medicamenteuze behandeling van psychiatrische stoornissen bij deze doelgroep kent een aantal richtlijnen. Tevens zal worden ingegaan op de betekenis van medicatie bij het oplossen van gedragsproblemen. Daarnaast komen ook andere behandelvormen aan de orde , zoals Eye Movement Desensitization and Reprocessing (emdr) en cognitievegedragstherapie bij stemmingsstoornissen, angststoornissen en somatoforme stoornissen.