Boekbespreking
Stijlen van leidinggeven bij werkbegeleiding en supervisie van artsen in opleiding tot psychiater
M.G. Nijs
c-85
leerdoel (1) Het maken van een sterktezwakteanalyse van de kennis en kunde van de arts in opleiding (aios); (2) Het opstellen van een expliciet leertraject voor de aios; (3) Het kunnen hanteren van verschillende stijlen van leidinggeven. De cursus is bedoeld voor psychiaters die belast zijn met de werkbegeleiding en supervisie van aios'en. De nadruk van deze cursus ligt op het verwerven van vaardigheden. Geoefend wordt in het opzetten van een op de persoon van de aios toegesneden leertraject. Vervolgens wordt, afhankelijk van het niveau van bekwaamheid van de aios een stijl van leidinggeven gekozen en geoefend die het meest garant staat voor succes - het behalen van de leerdoelen van de aios.
Voorzichtig wordt hier gepoogd eindtermen te formuleren die richtinggevend zijn voor de opleiding. De Profielschets Psychiater van de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie werd als uitgangspunt genomen. Aan de hand van eindtermen wordt in kaart gebracht wat de sterke en zwakke eigenschappen zijn van de aios. Er wordt een in werkdoelen geoperationaliseerd opleidingstraject uitgezet dat toegesneden is op de persoon van de aios met als uiteindelijke doel dat de aios voldoet aan de eindtermen.
Het opleidingstraject bevat de volgende elementen, zoals aangegeven in het rapport van de Subcommissie Supervisie van het Consilium Psychiatricum (maart 1994): gezamenlijke werkzaamheden in de patiƫntenzorg, werkbegeleiding en supervisie.