Boekbespreking
Interactievaardigheden bij psychiatrische problematiek
T. Kuipers, B.M. Van Raaij
c-73
leerdoel Het verhogen van de professionele vaardigheid in het hanteren van (moeilijke) samenwerkingsrelaties. Mensen met psychotische stoornissen, hun familieleden en hulpverleners blijken behoefte te hebben aan houvast bij het omgaan met probleemgedrag. Ze weten zich vaak geen raad met apathie, onvoorspelbare impulsen, ondraaglijke emoties en vijandige uitingen van patiënten.
De ontwikkelde trainingsmethodiek heeft tot doel deze dagelijks optredende problemen in contact en samenwerking, ontstaan als gevolg van een psychiatrische stoornis, geschikt te maken voor gestructureerde exploraties. Daardoor komen oplossingen in beeld, waarmee men kan oefenen in de cursus. Gewerkt wordt met de Mat®, een instrument dat de dynamiek van de interactie zichtbaar én voelbaar maakt. Op de grond liggen twee matten, elk met een groen en rood gedeelte. Twee cursisten spelen hierop een interactieprobleem uit. Heeft de cursist moeite met het gedrag van de ander dan staat hij op rood (probleemgebied), wanneer hij het gedrag kan accepteren, op groen (samenwerkingsgebied). Zo maakt de cursist snel duidelijk 'waar hij staat', wat het gedrag van de ander oproept en vice versa. Zonder deze oriëntatie is het moeilijk om ingewikkelde interacties te veranderen omdat betrokkenen dan terugvallen op stereotiepe interactiepatronen. In dit opzicht kan de training worden opgevat als preventie voor territoriale gedragingen.
De training wordt momenteel uitgezet in Zweden in samenwerking met de Sahlgrenska Universiteit, Gothenburg.