Boekbespreking
Implementatie van zorgprogramma's schizofrenie
D.P. Ravelli, R.B. Laport
c-72
leerdoel Leerdoelen zijn: inzicht in en kennis over ontwikkeling van zorgprogramma's schizofrenie en de implementatie ervan in ggz-organisaties; in het bijzonder de rol van diverse betrokken partijen zoals de lijnorganisatie, de expertgroep psychoses, programmacoördinatoren en de raad van bestuur. Bovenal gaat het om u, die de kwaliteit van schizofreniezorg daadwerkelijk wil beïnvloeden. In Nederland bestaat een kloof tussen wetenschappelijke kennis over schizofrenie en de mate waarin deze in de alledaagse praktijk wordt toegepast. Pas als de organisatie goed is ingericht kunnen de gewenste doelen bereikt worden, zoals verkorting van de duur van de eerste psychose, beperking van dwangopnames, reductie van separaties en maatschappelijke (re)integratie. Een zorgprogramma is een instrument om de beschikbare kennis in de praktijk te brengen.
In het eerste deel van de cursus stellen we met de deelnemers vast wat een zorgprogramma is, hoe het zorgprogramma schizofrenie van de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie eruitziet en wat dit voor de praktijk betekent. Daarmee komt de implementatie in beeld. Dit gebeurt aan de hand van praktijkervaring met enkele op dit punt representatieve ggz-organisaties. Deze organisaties worden gekenmerkt door decentrale, regionale eenheden (regionale ggz-centra, rgc's) die aangestuurd worden door decentraal, resultaatverantwoordelijk management. Er wordt uiteengezet wat het belang is van taakverdeling tussen raad van bestuur, management, experts, programmacoördinatoren en uitvoerende medewerkers. Een model voor implementatie wordt gepresenteerd, inclusief een checklist. Aan de hand hiervan behandelen we eigen casuïstiek van de deelnemers en bediscussiëren we de bestaande en verworven inzichten.