Boekbespreking
Diagnostiek van de complexe posttraumatische stressstoornis
K. Thomaes, E. Dorrepaal
c-65
leerdoel Kennis nemen van de criteria van de 'Complexe posttraumatische stressstoornis' (complexe ptss) volgens het Structured Clinical Interview for dsm-iv disorders of extreme stress not other- wise specified (scid-desnos) (Van der Kolk). Zicht krijgen op het nut van het stellen van de diagnose en basale kennis en ervaring opdoen van de wijze waarop dit interview wordt afgenomen. achtergrond De diagnose Complexe ptss wordt niet algemeen (h)erkend, terwijl zij een nuttige bijdrage kan leveren aan het kaderen van psychiatrische problematiek - onder meer bij patiƫnten die in hun jeugd zijn getraumatiseerd - en daarmee een hulpmiddel kan zijn bij het indiceren van passende behandeling.
doel Leren kennen en gebruiken van de scid-desnos als interview om deze diagnose te stellen, en om eventueel het behandelresultaat hiermee te volgen. methode Na een inleiding zal de nadruk liggen op het leren toepassen van het interview, door rollenspel door de cursusleiding en door oefenen in tweetallen met een casus die is voorbereid.
resultaat Kennis van het interview, en basale ervaring van waaruit men zelf al werkend het interview kan leren toepassen.
conclusie Cursus waarbij men via actieve deelname een interview leert kennen.