Boekbespreking
De psychiater en de behandeling van asielzoekers en vluchtelingen
J.G.B.M. Rohlof
c-64
leerdoel Op een participerende wijze kennis en vaardigheden opdoen ten aanzien van de communicatie, de psychiatrische diagnostiek en behandeling van vluchtelingen. Het in context kunnen zetten en behandelen van de klachten van vluchtelingen en de implicaties hiervan voor de vormgeving van zorg in de ambulante en de klinische setting De ontwikkeling en levensloop van vluchtelingen is vaak drastisch verstoord door ingrijpende gebeurtenissen, drastische veranderingen en onveilige leefomstandigheden. De psychiater ziet zich geconfronteerd met gecompliceerde traumagerelateerde problematiek. De interventiemogelijkheden lijken beperkt door problemen in de communicatie, diagnostiek, sociale omstandigheden en de juridisch-politieke context.
Wat verwachten vluchtelingen van psychiatrische behandeling? Hoe het best te werken met tolken? Welke rol spelen traumatische gebeurtenissen in de uitingen van psychopathologie en hoe ga je hiermee om tijdens de behandeling? Welke hulpbronnen bieden verschillende culturen in het omgaan met psychotrauma's en hoe helpen deze de verstoorde ontwikkeling bij te stellen? Wat is de invloed van sociale en juridische factoren op de klachten van vluchtelingen, en hoe moet de psychiater hiermee omgaan? Wat voor invloed hebben grote politieke gebeurtenissen op vluchtelingen? Hoe reageren vluchtelingen op de gebruikelijke behandelingen voor depressies en posttraumatische stressstoornissen? Waaraan moet een goede farmacotherapeutische behandeling voldoen? Op welk moment is een opname geïndiceerd? Hoe moet men omgaan met crisissen, die soms ook door sociale omstandigheden zijn veroorzaakt?
Op al deze vragen zal in de cursus worden ingegaan. In de cursus zal naast kennisoverdracht ook aandacht worden besteed aan het aanleren van vaardigheden.