Boekbespreking
Cursorisch onderwijs in de psychiatrie: werken met competenties en leerstijlen
L. Perquin, A. Kaasenbrood, C. Vreugdenhil,
H. Hegeman, H. Van Der Hoeven
c-62
leerdoel Deze cursus biedt u de hoofdingrediënten om een opleiding in de psychiatrie te herzien volgens de nieuwe opleidingseisen én naar moderne onderwijskundige principes: competentiegeoriënteerd, probleemgestuurd, uitgaande van zelfstandige kennisontwikkeling en aansluitend bij de eigen leerstijl. Praktijkvoorbeelden en oefeningen bieden inspiratie voor uw opleidingssituatie als aios, supervisor-werkbegeider, stagecoördinator, docent of opleider. De toekomstige psychiater wordt beoordeeld op het verwerven van competenties op zeven gebieden: medisch handelen, communicatie, samenwerking, kennis en wetenschap, maatschappelijk handelen, organisatie en professionaliteit.
De invoering van deze 'nieuwe eindtermen' heeft consequenties voor het cursorisch onderwijs. Zelfstandige, probleemgestuurde kennisverwerving vervangt het klassikale lesgeven. In de tutorgroep wordt de leerstof gerefereerd, worden door aios'en gemaakte video-interviews bestudeerd, casuïstiek besproken én het individuele kennisniveau frequent getoetst. Evaluatie van de ontwikkeling tot zelfstandig professional vindt plaats op de stageplek door middel van korte klinische beoordelingen, livesupervisie, leeropdrachten, '360 gradenbeoordelingen' en het portfolio. Voor zowel cursus als stage is van belang hóe een aios leert. De abstracte denkers vragen een andere benadering dan de concrete doeners. Iedere aios heeft een persoonlijke leerstijl.
De volgende thema's komen in de cursus aan bod: Hoe sluiten de vernieuwingsplannen van de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie aan bij de ontwikkelingen in uw eigen opleidingscluster? Op welke schaal wilt u het toekomstig cursorisch onderwijs organiseren: per instelling, per consortium of landelijk? Hoe vertaalt u competenties naar ziektegebonden thema's en praktijktaken? Wat zijn de consequenties van de verschillen in persoonlijke leerstijl? Hoe beoordeelt u een voorbeeld van cursorisch onderwijs dat recent drastisch is herzien? Welke elementen van dit alles zijn voor uw opleidingssituatie bruikbaar?