Boekbespreking
Competenties bij het coachen en superviseren van aios'en psychiatrie over gedrag in (irrationele) organisaties
J.A. Kool, D. Ravelli
c-61
leerdoel Het verwerven van inzicht in wat supervisie betekent voor professionele rollen en wat irrationele processen in organisaties zijn. Vervolgens leert de deelnemer dit te hanteren in de supervisie aan artsen in opleiding tot psychiater (aios'en). Deze cursus is bedoeld voor supervisors van aios'en. In deze cursus worden de professionele rollen vanuit het Canmeds-model besproken. De stagesupervisie en de consequenties voor supervisie in de nieuwe opleidingseisen worden uitgediept en geplaatst in het licht van de Europese ontwikkelingen op dit gebied. De potentiële conflicten die door de interactie tussen deze rollen en de organisatiedoelen worden veroorzaakt komen aan bod. We staan stil bij de verantwoordelijkheden en vaardigheden van de supervisor, de randvoorwaarden en de context van het supervisieproces. In het bijzonder komt de vorming van de psychiater (in opleiding) als medicus aan de orde.
Voorts wordt aandacht besteed aan de interacties tussen de aios en de organisatie. De organisatorische krachten en ook de rationele en irrationele processen waarmee de aios wordt geconfronteerd kunnen de eigen positiebepaling bemoeilijken. Risico's daarbij zijn het 'monddood' raken of het voortdurend 'mopperen'. Dit kan een valkuil in de supervisie vormen.
Het onderwerp is actueel door de vele nieuw gevormde werkverbanden in de ggz waarbij de plaats van de psychiater als medicus vaak onvoldoende is geëxpliciteerd. Het is van belang dat psychiaters worden opgeleid die voldoende inzicht hebben op (irrationele) organisatieprocessen en - doelen.
Voorgestructureerde praktijkvoorbeelden en eigen casuïstiek van de deelnemers worden besproken en geoefend.