Boekbespreking
Adviesgesprek en behandelingsovereenkomst volgens het Dialoog Model
G.M.A. Westermann, J.M.G. Maurer
c-56
leerdoel 1 Inzicht verkrijgen in de kenmerken en toepassingsmogelijkheden van het Dialoog Model. leerdoel 2 Het kunnen toepassen van het Dialoog Model tijdens een adviesgesprek. In de huidige praktijk worden diagnostiek en behandeling steeds meer volgens programma's, protocollen en richtlijnen uitgevoerd. Het scharnierpunt tussen diagnostiek en behandeling (de adviesfase) verloopt doorgaans ongestructureerd. Een duidelijk kader kan de hulpverlener ondersteunen bij het volbrengen van de vele opdrachten tijdens een adviesgesprek. Zo moet een hulpverlener goed aansluiten bij de vragen, voorkeuren en mogelijkheden van de hulpvragers.
Andere doelen zijn het verschaffen van begrijpelijke informatie, het motiveren van de hulpvragers tot een actieve deelname en het bereiken van een gedeelde probleemdefinitie, hoopvolle samenwerking en een behandelingsovereenkomst. Het Dialoog Model (voorheen id Model) is ontwikkeld om bovenstaande doelen te bereiken en is daarmee specifiek ondersteunend voor de competentie 'communicatie'. Dit model biedt een eenvoudige gedachtegang en een ordenend plaatje om diagnostische overwegingen en behandelopties op begrijpelijke wijze in eenvoudige taal over te brengen. Het gebruik van het model nodigt de hulpvragers uit actief deel te nemen aan het overleg. Zodoende kunnen in samenspraak verdere afspraken gemaakt worden.
In de cursus wordt dieper ingegaan op het multitheoretische karakter en het gebruik van het model. Aan de hand van casuïstiek kunnen de deelnemers oefenen met het Dialoog Model en zelf de toepassingsmogelijkheden tijdens een adviesgesprek ervaren.