Helping children with aggression and conduct problems. Best practices for intervention
Dit boek heeft als doel wetenschappelijk gefundeerde richtlijnen te verstrekken voor de diagnostiek en de aanpak van agressieve en gedragsmoeilijke kinderen tot twaalf jaar. De term aanpak (intervention) wordt door de auteurs met opzet gekozen, omdat ze stellen dat de aangehaalde interventievormen zowel bij preventie als bij behandeling gebruikt kunnen worden. De verschillende hoofdstukken beschrijven achtereenvolgens de aard van het probleem 'agressie en gedragsmoeilijkheden', het diagnostisch onderzoek, interventies bij het kind en de familie en contextuele interventies. Tot slot wordt in een laatste hoofdstuk gepoogd deze bevindingen te integreren, waarbij ook uitdagingen op het vlak van de meest geschikte aanpak (best practice) worden benadrukt. De auteurs stellen hun werk voor als een handboek en een naslagwerk.
In hun opzet zijn de auteurs goed geslaagd, want het is een erg informatief werk dat vlot leest. De hoofdstukken zijn logisch opgebouwd. Wetenschappelijke evidentie en praktische richtlijnen worden op een vloeiende manier geïntegreerd. Door de vlotte en duidelijke opbouw is het een aangenaam boek. Kant en klare behandelprotocollen zijn in dit boek niet te vinden. Verwacht dus geen behandelkookboek. Verwijzingen naar specifieke protocollen en behandelrichtlijnen zijn wel overvloedig aanwezig, evenals praktische aspecten van bepaalde typen behandeling. Het hoofdstuk dat de integratie van aanpak bespreekt, is erg boeiend, omdat hierin duidelijk wordt aangehaald wat de evidentie hiervoor is, wat de moeilijkheden hierbij zijn en waarom er noodzaak is tot integratie.
De doelgroep wordt door de auteurs breed gesteld en omvat een ruime groep hulpverleners (bijvoorbeeld in de school en in klinische diensten), ouders, leerkrachten en beleidsmakers. De leesbaarheid en overzichtelijkheid van het boek maken het geschikt voor een breed publiek. Ervaren behandelaars moeten echter niet verwachten in het gebied waarin zij bedreven zijn veel nieuws te leren. Nochtans kan dit boek ook voor hen leerrijk zijn, omdat velerlei onderwerpen behandeld worden en omwille van de integratie van de verschillende behandelmethoden. Een zwak punt van dit werk is dat het vaak wat te algemeen is. Basisaspecten van diagnostiek (bijvoorbeeld de noodzaak om meerdere informanten te ondervragen) en behandeling worden te uitgebreid behandeld.
Globaal genomen is dit boek aanbevelenswaardig omwille van z'n duidelijkheid en leesbaarheid en omdat het een fraai overzicht geeft van de thans bestaande evidence-based-behandelwijzen. Het stuk over de noodzaak tot integratie van behandelwijzen vormt een extra pluspunt. Dit boek is een aanrader voor hulpverleners die met agressieve en gedragsgestoorde kinderen werken en een uitgesproken aanrader voor degenen die nog weinig ervaring hebben op dit vlak.
R.R.J.M. Vermeiren