The Neurobehavioral and Social-Emotional Development of Infants and Children. In de reeks The Norton Series on Interpersonal Neurobiology
Infantpsychiatrie is een differentiatie binnen de kinder- en jeugdpsychiatrie die zich bezighoudt met de geestelijke gezondheidszorg van kinderen van 0 tot 3 jaar, waarbij zowel biologische aspecten van het kind als de sociale context een rol spelen. In deze periode is het zeer jonge kind in zijn omgeving kwetsbaar, zoals door wetenschappelijke publicaties duidelijk is aangetoond. De auteur van dit boek, Edward Tronick, is een gerenommeerd ontwikkelings- en klinisch psycholoog. Hij is diensthoofd van het Children's Hospital te Boston en universitair hoofddocent aan Harvard Medical School. Het boek is een verzamelwerk van 36 peer-reviewed artikelen die de auteur publiceerde tussen 1971 en 2006. De rode draad in het boek is het concept van de mutual regulation. Hier ligt de focus op de dynamische relatie van het jonge kind met de omgeving en het gezin, met daaraan gekoppeld de affectieve ontwikkeling binnen de primair verzorgende relatie. Ook de sociaal-culturele omgeving waarin het kind opgroeit, wordt besproken; opvoedingstechnieken zijn afhankelijk van de capaciteiten die volwassenen verondersteld worden te bezitten binnen een gegeven populatie. Bij dit boek wordt een cd-rom geleverd waarop naast het infantonderzoek met de Neonatal Behavioral Assessment Scale (nbas) tevens een belangrijk laboratoriumparadigma face-to-face still-face (ffsf) op verhelderende wijze wordt gedemonstreerd. Hierbij hebben moeder en kind eerst ongedwongen face-to-face-interactie, daarna reageert de moeder bewust niet op het kind (still face), gevolgd door het hervatten van de interactie van het face-to-facecontact. Hiermee kan men problemen bij moeder en kind en problemen in hun interactie opsporen. Enkele kritische kanttekeningen bij dit boek zijn echter op hun plaats. Aangezien het gaat over een waaier van gebundelde artikelen is er vaak een grote inhoudelijke overlap tussen de verschillende hoofdstukken. Voorts wordt er weinig tot niet gerefereerd aan andere theorieën of onderzoek binnen dit domein. Ik denk hierbij aan de gehechtheidstheorie van John Bowlby en Mary Ainsworth of het stressonderzoek bij infants door de onderzoeksgroep van Megan Gunnar. Kortom, dit boek is hoofdzakelijk een aanrader voor wie geïnteresseerd is in een gebundeld werk over de psychoanalytische wortels en praktijk van infantobservatie.
D. Van West