Critical Reviews in Psychiatry. In de reeks College Seminars Series (3de druk)
Zelfs ervaren artsen met een gedegen kennis van richtlijnen en zorgprogramma's lopen bij ieder contact met een patiënt aan tegen lacunes in kennis van etiologie, diagnostiek, prognose en behandeling. Vaak kunnen die gaten in een aantal stappen worden gedicht. Eerst moeten de lacunes worden vertaald in beantwoordbare vragen, dan moet de literatuur die kan bijdragen aan het antwoord worden opgespoord en ten slotte moet de validiteit van die literatuur worden beoordeeld. Het verslag van dit proces wordt een critically appraised topic (cat) genoemd. Op internet zijn vele websites met voorbeelden te vinden (voor meer informatie over cats zie: www.cebm.net/cat-about.asp). Om te komen tot een cat is, zoals gezegd, een kritische beoordeling van de methodologie en statistiek van het artikel nodig. Veel aios'en (en psychiaters!) weten daar maar weinig van. Daarom is het leren opstellen van cats onderdeel van de opleiding. In het Verenigd Koninkrijk gaan ze nog een stapje verder: het beoordelen en interpreteren van de methodologie en statistiek van gepubliceerd onderzoek, 'critical reviews' genoemd, is onderdeel van het schriftelijke mrcpsych-examen (Membership Exams of Royal College of Psychiatrists). In dit boek staan de elf critical-review-examens van voorjaar 1999 tot en met het voorjaar van 2004, mét de beredeneerde antwoorden. Het kunnen opstellen van een cat hoeft in Nederland (nog) niet, maar het is leerzaam en, zoals een arts in opleiding in het voorwoord opmerkt, leuk om te doen. Nuttig in de bibliotheek van A-opleidingen.
F.G. Zitman