Genoeg gewacht: naar een gezamenlijke aanpak van wachttijden in de Vlaamse ggz
Achtergrond Wachttijden vormen in Vlaanderen een belangrijke drempel in het tijdig verkrijgen van gepaste geestelijke gezondheidszorg, maar structurele data zijn beperkt.
Doel Beschrijven van de wachttijdenproblematiek in Vlaanderen en van enkele oorzakelijke hypothesen en aandragen van mogelijke interventies.
Methode Een verkenning van de beschikbare wachttijdendata, aangevuld met literatuur en inzichten gebaseerd op uitkomsten in enkele Vlaamse Centra voor Geestelijke Gezondheidszorg.
Resultaten Wachttijden zijn vooral problematisch voor gesubsidieerde ambulante zorgvormen en voor kinderen en jongeren, al leveren de huidige data een onvolledig beeld op. Naast de capaciteit zijn belangrijke determinanten de instroomorganisatie (bijv. indicatiestelling) en doorstroomparameters (bijv. gemiddelde behandelduur en -intensiteit).
Conclusie Het wegwerken van wachtlijsten vormt een van de grootste uitdagingen voor de Vlaamse geestelijke gezondheidszorg. Er is zowel behoefte aan het uitbreiden van capaciteit als aan het slimmer inzetten van de reeds bestaande capaciteit en middelen. Een gezamenlijke aanpak op meerdere niveaus is hiervoor vereist.