Leesproblemen en psychische stoornissen bij kinderen in een psychiatrisch centrum
In de totale problematiek van kinderen met psychische stoornissen spelen cognitieve problemen een niet te verwaarlozen rol. In dit artikel wordt ingegaan op de mate van leesproblemen bij kinderen in een psychiatrisch centrum, en de samenhang tussen leesproblemen en psychische stoornissen. Uit de gegevens blijkt dat leesproblemen veelvuldig voorkomen bij kinderen met psychiatrische problemen. Vooral de oudere kinderen vertonen een grote achterstand in leesontwikkeling. Uit een analyse van de samenhang tussen leesproblemen en type gedragsproblemen (CBCL) blijkt dat er geen duidelijk verschil is in de mate van gedragsproblemen tussen kinderen zonder leesproblemen en kinderen met ernstige leesproblemen. Dit geldt zowel voor de totale, als de internaliserende en externaliserende gedragsproblematiek. Het blijkt echter dat kinderen met ernstige leesproblemen meer externaliserend dan internaliserend probleemgedrag vertonen in vergelijking met kinderen met lichte leesproblemen. In de discussie wordt aandacht gevraagd voor een integratie van cognitieve en gedragsmatige invalshoeken bij de behandeling.