Guide to early psychological evaluation. Children & adolescents
(Secundaire) preventie, vroegtijdige detectie en interventie gericht op geestelijke gezondheidsproblemen bij kinderen en jongeren winnen thans aan belang. Hierbij zijn (diagnostische) screeningsinstrumenten van onmiskenbare waarde.
Dit boek is een beknopt verzamelwerk van screeningsinstrumenten die te gebruiken zijn bij een éérste onderzoekscontact bij kinderen en jongeren tot 16 jaar. Het omvat 16 summiere hoofdstukken waarin naast het klassieke neuropsychologische onderzoek (executief functioneren, geheugenfuncties, ruimtelijk functioneren) eveneens het taal- en spraakonderzoek, het motorisch onderzoek en het visueel/auditief lichamelijk onderzoek aan bod komen. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan het affectief-emotioneel functioneren en gedragsfunctioneren. In elk van deze hoofdstukken wordt een aantal screeningstrumenten wat uitvoeriger beschreven en belicht.
De lay-out en de schrijfstijl van het boek zijn matig te noemen. De keuze van de inhoudelijke thema’s is niet steeds consequent en de hoofdstukken zijn niet altijd chronologisch opgebouwd.
Kortom, dit pocketboek zal weinig clinici snel kunnen bekoren. Voor studenten kunnen bepaalde hoofdstukken – naast de klassieke standaardwerken – een praktische meerwaarde betekenen in hun eerste onderzoek bij kinderen en jongeren.
Dirk Van West