De plaats van de Vragenlijst Inventarisatie van Sociaal gedrag bij Volwassenen (VIS-V) in het diagnostisch proces van autismespectrumstoornissen
achtergrond Casefinding is in de recente richtlijn van de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie ‘Diagnostiek en behandeling autismespectrumstoornissen bij kinderen en jeugdigen’ benoemd als een eerste stap in het diagnostisch proces. Bij volwassenen zijn er enkele vragenlijsten die de clinicus in deze fase van de diagnostiek kunnen ondersteunen.
doel Onderzoek naar bruikbaarheid van casefinding ondersteunende vragenlijsten voor autismespectrumstoornissen (ass) bij volwassenen.
methoden Een lijst die daarvoor in aanmerking komt, is de Vragenlijst voor Inventarisatie van Sociaal gedrag bij volwassenen (vis-v). Dit is een instrument gericht op het inventariseren van gedragsproblemen die kenmerkend zijn voor met name mildere vormen van ass. Het betreft een ‘volwassen hertaling’ van de vis-k(inderen) (Luteijn e.a. 1998; Hartman e.a. 2006). Zowel van de vis-k als van de vis-v is recent een gereviseerde versie ontwikkeld om zo de continuïteit en differentiatie in de problematiek van kinderleeftijd tot volwassenheid in kaart te kunnen brengen. Bij de vis-v betreft dit zowel een zelfscorelijst als een versie in te vullen door anderen uit de directe omgeving van de betrokkene.
resultaten In deze presentatie zal een overzicht worden gegeven van de casefinding ondersteunende vragenlijsten voor ass bij volwassenen. Er wordt ingegaan op het nut van vragenlijsten in het diagnostisch proces.
De eerste bevindingen van het recent afgeronde multicenteronderzoek naar de psychometrische kwaliteiten van de vis-v zullen worden gepresenteerd en nader toegelicht.
conclusie De conclusies zullen aan de hand van de resultaten worden getrokken.