Child-Friendly Therapy. Biopsychosocial Innovations for Children & Families
Psycholoog en familietherapeut Marcia Stern heeft een eerdere uitgave van het boek Child-friendly therapy herschreven. Het boek bestaat uit drie delen. Het eerste gedeelte handelt over de biopsychosociale benadering van kinderen met psychologische problemen en hun gezinnen. Het tweede gedeelte omschrijft het inschattingsgedeelte met oog voor zowel kind- als omgevingsfactoren en het derde gedeelte bestaat uit twee concrete en uitgewerkte voorbeelden vanuit de praktijk. In dit laatste deel wordt enerzijds de behandeling van een individueel gezin uitgewerkt en anderzijdsgroepstherapie voor gezinnen besproken. Stern heeft geprobeerd vaardigheidstrainingen en actiegeoriënteerde ideeën voor interventies vanuit een biopsychosociaal perspectief zowel in de thuissituatie als in de schoolsituatie op een enthousiaste manier weer te geven. Haar schrijfstijl getuigt van betrokkenheid en een brede interesse in jongeren met psychologische problemen en hun gezinnen. Het boek is overladen met voorbeelden vanuit de praktijk, waardoor het enerzijds gemakkelijk leest, maar waarbij het anderzijds voor de lezer gemakkelijk is het overzicht en de structuur van het boek uit het oog te verliezen. De talloze voorbeelden, creatieve hulpmiddelen ter ondersteuning van zowel jongere als ouders en de uitgebreide appendix maken dan weer dat het boek in het algemeen een handig naslagwerk is en een leidraad kan bieden voor een (beginnende) een leidraad kan bieden voor een (beginnende) therapeut of voor studenten binnen het domein van de jeugdgezondheidszorg.. Het boek bestaat uit drie delen. Het eerste gedeelte handelt over de biopsychosociale benadering van kinderen met psychologische problemen en hun gezinnen. Het tweede gedeelte omschrijft het inschattingsgedeelte met oog voor zowel kind- als omgevingsfactoren en het derde gedeelte bestaat uit twee concrete en uitgewerkte voorbeelden vanuit de praktijk. In dit laatste deel wordt enerzijds de behandeling van een individueel gezin uitgewerkt en anderzijds therapeut of voor studenten binnen het domein van de jeugdgezondheidszorg. Dat het boek Engelstalig is heeft als nadeel dat een aantal van de therapeutische en/of aan taal verbonden interventies op het eerste zicht moeilijk of niet toepasbaar lijken wanneer men ze voor zichzelf vertaalt naar het Nederlands. Opmerkelijk is dat het 378 pagina’s tellende boek vanaf pagina 219 bestaat uit notities, referenties, een appendix en een index. Het boek verwijst veelvuldig naar andere auteurs en gepubliceerde artikelen, maar deze dateren voornamelijk van voor het jaar 2000, waarbij Stern voorbij lijkt te gaan aan recentere bevindingen. De therapeutische interventies die de auteur beschrijft, zijn voornamelijk van toepassing op de latentieleeftijd. Een enkele keer verwijst zij naar de adolescentie, maar veelal wordt hier niet dieper op ingegaan. Hoewel niet duidelijk aangegeven bij de omschrijving van het boek, handelt het derde gedeelte enkel over jongeren met leerproblemen en hun gezinnen. Het boek hanteert in het algemeen (zoals de schrijfster het zelf aangeeft) een aanpak volgens het Chinese gezegde ‘I hear and I forget, I see and I remember; I do and I understand’. Het is een aanrader voor diegenen die op zoek zijn naar enkele creatieve voorbeelden vanuit de praktijkervaring van een therapeut met een eigen, grotendeels wetenschappelijk
onderbouwde visie.
S. Wilson