Handbook of Psychological Assessment, Case Conceptualization and Treatment. Volume 1 Adults
Dit handboek over klinische psychodiagnostiek, gevalsstudie en behandeling bestaat uit twee delen: deel 1 gaat over volwassenen en deel 2 over kinderen en jeugdigen. Het handboek voor volwassenen bestaat uit drie onderdelen. Het eerste deel bestaat uit zes hoofdstukken, waarvan vier hoofdstukken zich richten op de in de titel van het boek genoemde onderwerpen. Hoofdstuk 1 focust op klinische psychodiagnostiek vanuit een gedragstherapeutisch kader en beschrijft verschillende diagnostische methoden. Men beklemtoont dat de gedragstherapeutische diagnostiek zich richt op de situationele bepaaldheid van gedrag en minder op interne dynamiek of persoonlijkheid. In hoofdstuk 3 wordt een gevalsstudie gepresenteerd vanuit de gedragstherapeutische invalshoek. Hoofdstuk 4 en 5 richten zich op de psychologische (gedragstherapeutische) en medische behandeling van psychiatrische stoornissen bij volwassenen. Hoofdstuk 2 bespreekt het nut van classificatie, het verschil tussen dimensionale en categoriale diagnostiek en de psychometrische thema's betrouwbaarheid en validiteit. Hoofdstuk 6 tot slot behandelt de ethische aspecten die verbonden zijn aan de verschillende stadia van het diagnostische proces. In het tweede deel worden de thema's diagnostiek, gevalsstudie en behandeling toegepast op verschillende as i- en as ii-stoornissen volgens de dsm-iv. In elk hoofdstuk bespreekt men per stoornis de dsm-iv-criteria, de methoden die men kan gebruiken om de stoornis te diagnosticeren, de factoren die de kwetsbaarheid vergroten en beschermende factoren, en aspecten van de psychologische en medische behandeling ervan. Daarnaast wordt er per stoornis aandacht geschonken aan de invloed van leerervaring, levensgebeurtenissen, genetische invloeden, invloed van fysieke toestand en medicatie, evenals culturele aspecten van de psychiatrische stoornissen. Elk hoofdstuk wordt afgesloten met een uitgewerkte gevalsstudie. De keuze van de stoornissen die verder aan de orde komen, wordt nergens beargumenteerd. Het derde deel tot slot richt zich op vijf specifieke klachten: seksueel deviant gedrag, slapeloosheid, hypochondrie, dwangmatig verzamelen en huwelijksproblemen en twee specifieke doelgroepen (geestelijk gehandicapten, ouderen) en behandelt vergelijkbare thema's als het tweede deel van het boek. De keuze voor de specifieke stoornissen en doelgroepen wordt eveneens weinig beargumenteerd. Het boek biedt zeker een meerwaarde voor studenten psychologie en psychiatrie, die op korte tijd een overzicht dienen te krijgen van psychiatrische aandoeningen, de diagnostiek en de (gedragstherapeutische) en medische behandeling ervan. Gegeven de opzet van het boek krijgt men echter een bondig overzicht en wordt geen enkel onderdeel in detail uitgewerkt. Tot slot zal de focus op de gedragsmatige diagnostiek en behandeling een aantal lezers minder kunnen 'charmeren', terwijl anderen er juist erg door aangesproken zullen worden.
L. Claes