Cambridge Handbook of Psychology, Health and Medicine (2de druk)
De uitgevers van deze tweede versie van dit handboek voor psychologie, gezondheid en geneeskunde zijn internationaal gewaardeerde onderzoekers en in meerderheid werkzaam als hoofden van gezondheidspsychologische of medischpsychologische onderzoeksscholen in Groot-Brittannië of de Verenigde Staten. Zij zijn erin geslaagd een in aantal en expertise prestigieus team van auteurs te rekruteren met als doel het uitbrengen van een omvattend encyclopedisch handboek op het gebied van psychologische aspecten in medische omstandigheden. Het boek is verdeeld in twee onderdelen. Deel 1 laat zich het best beschrijven als leerboek, waardoor de term 'handboek' te rechtvaardigen is. Het behelst thema's als psychologische aspecten van gezondheid en ziekte, psychologisch onderzoek, psychologische interventies en psychologische factoren gerelateerd aan de gezondheidszorg. Voorbeelden zijn: kinderjaren en invloed op gezondheid, persoonlijkheid en gezondheid, kwaliteit van leven, neuropsychologisch onderzoek, pijnonderzoek, onderzoek van patiënttevredenheid, relaxatietraining, zelfmanagementinterventies, psychodynamische psychotherapie, communicatierisico's, informed consent, en burn-out van hulpverleners. Deel 2 is het encyclopedisch gedeelte. Medische thema's worden hier in alfabetische volgorde besproken voor zover ze relevant zijn in het kader van eveneens aanwezige psychologische bevindingen. Het bestreken gebied is groot, zeer divers en bijna compleet - van abortus tot dyslexie, van kanker tot multiple sclerose, van premenstrueel syndroom tot tinnitus of vomitus. De doelstelling om encyclopedie en handboek omvattend te verenigen is zeer ambitieus en komt bijna neer op een kwadratuur van de cirkel. Gezien de kans op onvermijdelijke overlap tussen de inhoud van het leerboek en de encyclopedische trefwoorden is het redactioneel uitstekend gelukt om themagebieden waar mogelijk zonder overlap op elkaar aan te laten sluiten. Door middel van consequente verwijzingen naar dwarsverbanden sluiten onderwerpen goed op elkaar aan en worden herhalingen vermeden. Dit leidt niet alleen tot een intellectuele uitdaging, maar maakt het lezen/studeren ook een fysiek actief proces (met veel bladeren tussen de onderdelen), hetgeen past bij het boek en de 'mind-body connection'. Verrassend is dat andere redactionele items slordiger zijn bewerkt. Zo worden in de hoofdstukken over psychoneuroimmunologie of psychoneuro-immunologische 'assessment' diverse afkortingen gebruikt zonder voorafgaande uitleg. Al met al een goed boek, breed georiënteerd, up-to-date en gericht op een vrij diverse doelgroep die bestaat uit klinisch psychologen, artsen en andere zorgprofessionals. Ook voor de ziekenhuispsychiater is dit boek een waardevolle aanvulling. Of bent u thuis op het gebied van psychologische factoren rond groeiachterstand, foetaal welbevinden en prikkelbare darm?
C. Leue