Effectevaluatie van groepsgewijze psycho-educatie bij hoog functionerende volwassenen met een autismespectrumstoornis en partners
achtergrond Op de polikliniek psychiatrie van het umc St Radboud wordt vanaf januari 2006 aan groepen bestaande uit 6 normaal begaafde volwassenen met een autismespectrumstoornis (ass) en 6 partners een psychoeducatie( pe)-module aangeboden (13 sessies van 2 uur).
doel Evaluatie of deze pe-module over ass gepaard gaat met veranderingen in de kennis over ass, herkenning van autistische kenmerken, vooroordelen over sociale regels, sociaal gedrag en zelfbeleving.
methoden Voor aanvang en voor de laatste evaluatiebijeenkomst werden in 8 opeenvolgende pe-groepen door de deelnemers vragenlijsten ingevuld; de ass-kennistoets (kennis over ass), de Autism-spectrum Quotient (aq), Empathy Quotient (eq) en Systemizing Quotient (sq) (herkenning van autistische kenmerken), Sociale Cognitie Lijst (vooroordelen over sociale regels), Inventarisatielijst Omgaan met Anderen (sociaal gedrag) en Remoralisatieschaal (zelfbeleving). Partners vulden de lijsten in met betrekking tot hun partner met ass. Verschillen tussen de 2 meetmomenten werden getoetst met gepaarde t-toetsen.
resultaten Uit de voorlopige resultaten blijkt dat de kennis over autisme significant verbeterde, zowel bij patiënten als partners; de scores met betrekking tot herkenning van autistische kenmerken en vooroordelen over sociale regels verbeterden alleen significant in de zelfrapportage van de patiënten.
conclusie Onze conclusie op grond van de voorlopige resultaten is dat de kennis over autisme bij alle deelnemers aan de pe toenam. De verbeteringen in de herkenning van autistische kenmerken en sociale cognities bij de ass-patiënten lijken te wijzen op een toegenomen inzicht in de stoornis en de sociale context.