Boekbespreking
Leiderschap in het multidisciplinaire team: groepsdynamische overwegingen
H. Groen, Kugel, G.
w-104
leerdoel Het verwerven van inzicht in groepsdynamische processen in het multidisciplinaire team en het leren interveniëren, na analyse van deze processen ten bate van een effectiever en doelmatiger behandelbeleid. In de eerste Profielschets Psychiater (1996) werd uitgebreid stilgestaan bij de rol van de psychiater als de 'playing captain'. In de Profielschets van 2005 wordt de rol van de psychiater, samenwerkend met andere beroepsgroepen, besproken. Deze rol vloeit voor een belangrijk deel voort uit de verantwoordelijkheid die de arts-patiëntrelatie met zich meebrengt. De psychiater heeft veel zeggenschap gekregen bij de implementatie van multidisciplinaire richtlijnen en de zorgprogrammering. De psychiater wordt echter veel meer gezien als een belangrijke 'player'.
Als belangrijke player heeft de psychiater toch vaak een leidinggevende positie: formeel of informeel. Dat doet hij in een team, dat bestaat uit professionals van verschillende achtergronden en met verschillend opleidingsniveau. Dan ontstaat de vraag: hoe geef je als 'captain' aan een dergelijke groep leiding? In deze workshop wordt dit inzicht overgebracht met behulp van een theoretisch kader en een aantal praktische oefeningen.
Meer inzicht in de dynamiek van het multidisciplinaire team en de vaardigheid om daar sturing aan te geven, optimaliseert de rol van de psychiater als formeel of informeel leidinggevende. Het zal de samenwerking in en de prestaties van het multidisciplinaire team aanmerkelijk verbeteren.