Children's solution work
De Solution Focused Brief Therapy (sfbt) - de oplossingsgerichte korte behandeling - is niet alleen in de Verenigde Staten erg populair. Ook in Vlaanderen en Nederland zijn er heel wat therapeuten die zich laten inspireren door het werk van De Shazer en Berg (Berg 1994; De Shazer 1988, 1991, 1994). In de publicaties van De Shazer en Berg bestond tot voor kort echter een belangrijke leemte: deze pioniers stonden weinig stil bij de specificiteit van het werken met kleine kinderen. In die leemte wordt nu voorzien door Children's Solution Work, dat toont hoe het sfbt-model kan aansluiten bij de leefwereld van kinderen, waarin het speelse, het creatieve en het non-verbale een belangrijke plaats hebben. Verder hebben de auteurs ook aandacht voor het specifieke gegeven dat kinderen, in tegenstelling tot volwassenen, zelden of nooit zélf hulpvrager zijn: kinderen worden gestuurd door ouders, school, huisarts of iemand anders uit de omgeving van het kind die zich zorgen maakt over het kind. Berg en Steiner staan niet lang stil bij theoretische of conceptuele achtergronden van de sfbt. Daarvoor verwijzen ze naar enkele eerdere publicaties. Ze willen vooral dat hun boek praktisch bruikbaar is voor de clinicus. Ze hanteren in hun boek een informele narratieve stijl, waarbij ze de lezer heel persoonlijk aanspreken met you (you can ask …; you will notice …; the child might tell you …). Het is een boek waarin de auteurs vooral vertellen over de praktijk van het werken met kinderen. Vanuit hun uitgebreide ervaring geven de auteurs praktische adviezen en suggesties, met een minimum aan theoretische en wetenschappelijke ballast. Het boek staat vol met voorbeelden uit de praktijk, en demonstreert hoe oplossingsgerichte technieken en strategieën bij het werken met kinderen gebruikt kunnen worden. De nadruk ligt daarbij op creatieve en speelse therapeutische technieken waarbij bijvoorbeeld handpoppen of kinderteke-ningen gebruikt worden. Verder staan de auteurs ook stil bij een aantal klassieke sfbt-technieken, zoals de miracle question, en hoe die bruikbaar zijn in het werken met kleine kinderen. Interessant is ook dat - geheel in de lijn van de sfbt-filosofie - sterk aangesloten wordt bij de krachten van het gezin. Wanneer de auteurs de assessment bespreken bijvoorbeeld, benadrukken ze het belang van competentie van kind en ouders, evenals het belang van de onderhandeling met het gezin over de doelen van de behandeling. Stilstaan bij de problemen en bij de oorzaken van de proble-men vinden ze in hun zoektocht naar oplossingen veel minder nuttig. Alles tezamen is dit een bijzonder waardevol boek. Het biedt een schat aan bruikbare ideeën, tips en suggesties voor de gezinstherapeut die met jonge kinderen werkt. Maar verwacht geen wetenschappelijke of theoretische fundering van deze benadering. Wie daarnaar op zoek is, moet een ander boek lezen.
P. Rober