De evaluatie van het klachtrecht van de Wet bopz
In dit artikel wordt verslag gedaan van het evaluatieonderzoek naar de klachtrechtbepalingen van de Wet bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (bopz) in de sector psychiatrie (algemene psychiatrische ziekenhuizen (apz), psychiatrische afdelingen van algemene ziekenhuizen (paaz), psychiatrische universiteitsklinieken (puk), categoriale instellingen). De onderzoeksperiode betreft het kalenderjaar 1995. De meeste psychiatrische ziekenhuizen hebben regelingen getroffen en in een behoorlijk aantal gevallen is door patiënten van het bopz-klachtrecht gebruikgemaakt. Over de werkbaarheid van de bopzregeling wordt - zo blijkt - verschillend gedacht. Over de zinvolheid van het bopz-klachtrecht zijn de respondenten het in grote lijnen eens. De waarde van het bopz-klachtrecht ligt vooral in de combinatie van een zeer toegankelijke patiëntenvertrouwenspersoon (pvp) en de meer formele klachtencommissie van art. 41 bopz. Zowel de wettelijke regeling van het bopz-klachtrecht als de wijze waarop deze regeling in de praktijk wordt toegepast, zijn voor verbetering vatbaar.