Pre-dsm-denken in een post-dsm-tijdperk
achtergrond In verschillende toonaangevende tijdschriften werd de laatste jaren het DSM-systeem ter discussie gesteld. Dit werd recent in een artikel van Jongedijk samengevat door de verschillende voor- en nadelen van het DSM-systeem naast elkaar te plaatsen. Hoofdstelling van dit essay is dat tot een beter begrip van deze voor- en nadelen kan worden gekomen als de epistemologische achtergrond van het classificeren van psychopathologie wordt belicht.
doel Het bespreken van de epistemologische achtergrond van het DSM-systeem in vergelijking met de epistemologie van andere classificatiesystemen om zo tot een beter begrip van de moeilijkheden bij het classificeren van psychopathologie te komen.
methode Volgens drie visies worden twee problemen besproken die eigen zijn aan het classificeren van psychopathologie, namelijk het spanningsveld tussen subjectieve symptomen en objectieve criteria enerzijds en tussen het statische van een classificatiesysteem en het veranderlijke van de psychopathologie anderzijds. Deze drie visies zijn: het DSM-systeem als voorbeeld van een classificatiesysteem met het realisme als epistemologische achtergrond; het psychodynamische classificatiedenken als voorbeeld van het instrumentalisme; en de Lacaniaanse school als voorbeeld van het relativisme.
resultaten en conclusie Deze bespreking vanuit een epistemologische invalshoek toont de beperkingen van de verschillende classificatiesystemen. Een duidelijke afbakening van doelstellingen en bruikbaarheid is noodzakelijk. Dit leidt immers tot een meer realistische visie op mogelijkheden en onmogelijkheden van psychiatrisch classificeren in het algemeen en het DSMsysteem in het bijzonder.