Onderzoeksartikel
In een onderzoeksartikel geeft u een beschrijving van eigen onderzoek. De lezers dienen zich een nauwkeurig beeld te kunnen vormen van de vraagstelling, reden, opzet en de uitvoering van het onderzoek. Volg de beschikbare richtlijnen voor verslaglegging van de verschillende soorten onderzoek:
- Observationeel onderzoek: de STROBE-richtlijnen (www.strobe-statement.org).
-
Kwalitatief onderzoek: de COREQ-criteria beschreven door Tong e.a.
Lengte en opbouw
Maximaal 4000 woorden inclusief samenvatting, summary, figure en tabellen, exclusief referenties.
Voor pilotstudies en kleinere studies geldt een maximum van 2500 woorden.
NB: De redactie kan na beoordeling beslissen tot een maximum tussen 2500 en 4000 woorden en/of verzoeken sommige onderdelen in een supplement bij de online versie te publiceren.
Volg de klassieke opbouw: inleiding met duidelijk omschreven de achtergronden, het doel, de hypothese of de vraagstelling van het onderzoek; patiënten en methoden; resultaten; discussie en conclusies; literatuurlijst.
Samenvatting en summary
Structureer de samenvatting en de summary volgens een vast stramien, met de kopjes: achtergrond, doel, methode, resultaten en conclusie. Klik HIER voor een voorbeeld. Zorg voor een informatieve samenvatting zonder dat u in telegramstijl schrijft. De lengte is maximaal 200 woorden.
Literatuur
Beperk u tot maximaal 25 essentiële referenties.
NB. Mede afhankelijk van de bladvulling kan een deel van de referenties online worden gepubliceerd.
Vormen
1. Gerandomiseerde gecontroleerde trials (RCT)
RCT’s hebben een hoge bewijskracht bij scherp gespecificeerde vraagstellingen. Door de opzet leidt het ook geregeld tot hoogwaardige databestanden waarmee ook secundaire vraagstellingen, eventueel in aparte artikelen beantwoord kunnen worden, bv over predictieve factoren of over subgroepanalyses.
RCT: de CONSORT-richtlijnen (www.consort-statement.org); deze vereisen ook registratie bij het Nederlandse trialregister (www.trialregister.nl);
Checklist |
RCT |
Titel en samenvatting |
Geef het design aan. |
Inleiding |
· Achtergrond en rationale voor het kiezen van het cohort · Doel en hoofdvraagstelling/ hypothese · Evt. secundaire vraagstelling(en) |
Methode |
· Setting, locatie(s), inclusieperiode · Deelnemers o Wijze van rekrutering o Bepaling van diagnose o in/exclusiecriteria o Aantal en reden o Drop-out tijdens studie (met redenen) · Uitkomstvariabelen o Definieer van te voren o Meetinstrumenten § Rationale § Wijze van afname § Training/ IRR observanten · Wijze van randomisatie en blindering |
Interventie |
· Rationale · Kenmerken · Duur/ intensiteit |
Statistiek |
· Powerberekening · Primaire en evt. secundaire analyses. Correcties voor confounding · Uitval/missing data, hoe mee omgegaan, evt. completere analyse |
Resultaten |
· Rapporteer totaal aantal in aanmerking gekomen deelnemers met flowdiagram en met redenen van exclusie en drop-out |
Descriptieve data |
· Relevante karakteristieken en baseline data van de deelnemers |
Outcome |
· Unadjusted en confounder adjusted data · Bij voorkeur effect sizes · Andere analyses (bv subgroepen) als gedaan |
Discussie |
· Beantwoord de vraagstelling · Interpreteer de resultaten vanuit de relevante literatuur · Beperkingen · Extrapolatie van de resultaten · Conclusie en take home message voor de praktiserend psychiater |
2. Observationele of Cohortstudies
Deze zijn in het bijzonder geschikt om na te gaan hoe in de praktijk de werkzaamheid van een interventie uitpakt of hoe het beloop van een aandoening is.
Het TvP ziet observationele, open cohortstudies als een belangrijke aanvulling op RCT-trials vanwege:
- Veel psychiatrische patiënten worden niet in RCT’s gerepresenteerd of worden uitgesloten vanwege complexiteit of risico’s.
- Randomiseren is in een aantal situaties lastig of soms onmogelijk, bijv. bij juridische maatregelen.
- Nagaan van de effectiviteit, uitvoerbaarheid en aanvaardbaarheid in de Nederlandse of Vlaamse situatie.
Cohortstudies kunnen een verhoogd risico op bias hebben. Daarom is een zo precies mogelijke omschrijving van de sample, de toeleiding van patiënten en de beschrijving van de uitgevoerde interventie, de inventarisatie van eventuele andere tegelijkertijd uitgevoerde behandelingen, de meetmomenten en drop-out van groot belang.
Artikelen met uitgebreide bespreking van kwaliteitscriteria zijn:
Drukker M, Weltens I, van Hooijdonk C, e.a. Development of a Methodological Quality Criteria List for Observational Studies: The Observational Study Quality Evaluation. Frontiers in Research Metrics and Analytics. 2021; 6:675071. www.frontiersin.org/article/10.3389/frma.2021.675071
Borek A, Abrahma Ch, Smith JR, e.a. A checklist to improve reporting of group-based behaviour-change interventions. BMC Public Health. 2015; 15-963.
Cohortstudies |
|
Titel en samenvatting |
Geef duidelijk het design aan |
Inleiding |
· Achtergrond en rationale voor het kiezen van het cohort · Doel en vraagstelling |
Methode |
· Setting en locatie · Inclusieperiode · Wijze van datacollectie · Deelnemers o Wijze van rekrutering o Bepaling van diagnoses o in/exclusiecriteria o Omvang en waarom o Drop-out tijdens studie (met redenen) · Uitkomstvariabelen o Definieer van te voren o Rationale o Meetinstrumenten § wijze van afname § Training/ IRR observanten |
Interventie |
· Rationale · Kenmerken · Duur/intensiteit |
|
· Maatregelen ter voorkoming van bias (sample, afname meetinstrumenten) |
Statistiek |
· Alle analyses en evt. correcties voor confounding · Uitval/missing data en hoe mee omgegaan |
Resultaten |
· Rapporteer totaal aantal in aanmerking gekomen deelnemers in de setting, bij voorkeur met flowdiagram en met redenen van exclusie en drop-out |
Descriptieve data |
· Relevante karakteristieken van de deelnemers |
Outcome |
· Unadjusted en confounder adjusted data · Bij voorkeur effect sizes · Andere analyses (bv subgroepen) als gedaan |
Discussie |
· Beantwoord de vraagstelling · Interpreteer de resultaten vanuit de relevante literatuur
|
3. Kwalitatieve studie
Kwalitatieve studies zijn geschikt om complexe fenomenen te onderzoeken waar clinici mee worden geconfronteerd. Het gaat vooral om hoe en waarom vragen en de (gesystematiseerde) interpretatie van de deelnemers.
Volg de klassieke opbouw: inleiding met duidelijk omschreven de achtergronden, het doel, vraagstelling; deelnemers en methoden; resultaten; discussie en conclusies; literatuurlijst.