Pediatric psychopharmacology. Principles and practice
Vroege en accurate diagnostiek en behandeling van jongeren met een psychiatrische stoornis kunnen de ontwikkeling van secundaire (psychiatrische) problematiek voorkomen. Acht jaar na het verschijnen van de eerste editie zijn de auteurs van dit boek vanuit dit oogpunt aan de slag gegaan met de tweede editie van hun boek Pediatric psychopharmacology. Principles and practice. Gezien de continue ontwikkeling waaraan jongeren onderhevig zijn, in combinatie met de steeds evoluerende medische kennis, is deze opdracht geen sinecure.
Het boek bestaat uit vier gedeeltes. Net als in de eerste editie wordt ook in deze editie getracht de huidige stand inzake neurobiologische en farmacologische inzichten en behandeling voor een brede waaier van kinderpsychiatrische stoornissen op overzichtelijke wijze weer te geven. Daarnaast komen onderwerpen zoals genetica, hersenstructuur en functie, de opzet van een klinische trial, de psychologische aspecten verbonden aan psychofarmacologische behandeling en niet-farmacologische behandelingsmogelijkheden aan bod.
In het eerste gedeelte van het boek (248 pagina’s) richt men zich voornamelijk op neurobiologische fenomenen die ten grondslag liggen aan psychiatrische stoornissen bij jongeren. In het tweede gedeelte van het boek (420 pagina’s) worden farmacologische producten in combinatie met een aantal kinderpsychiatrische aandoeningen besproken. Het derde gedeelte (28 pagina’s) omvat een beschrijving van en reflectie over enkele omvangrijke klinische trials, waaronder ‘ Treatment for Adolescents with Depression Study ’ ( tads ), ‘ Treatment of Resistant Depression in Adolescents ’ ( tordia ), ‘ Multimodal Treatment of Children with adhd Study ’ ( mta ) en ‘ Pediatric ocd Treatment Study ’ ( pots ). Het vierde gedeelte vormt een vrij uniek gedeelte aangezien het handelt over belangenconflicten (78 pagina’s).
De schrijfstijl in het boek vertoont overeenkomsten met meer wetenschappelijke publicaties. Het boek is Engelstalig en er wordt tussen de teksten door veelvuldig verwezen naar referenties. Dit maakt de leesbaarheid minder vlot. Er worden illustraties en tabellen gebruikt, zij het in geringe mate. Tegelijkertijd vormen de uitgebreide beschrijving met hieraan verbonden verwijzingen een goede bron van informatie voor iedereen met meer wetenschappelijke interesses.
Hier en daar zie ik een herhaling en niet altijd hanteren de verschillende auteurs dezelfde manier van schrijven, hetgeen verwarrend over kan komen. Een goed geïnformeerde lezer zal tevens merken dat bepaalde wetenschappelijke denkpatronen niet of minder worden geëxploreerd.
De auteurs slagen er echter wel in om op een onderwijzende, beknopte, integratieve en toepasbare manier, de recentste evidence-based informatie gebaseerd op de principes van goede klinische zorg weer te geven. Dit boek vormt dan ook zeker een waardevolle aanvulling in de bibliotheek van elke (kinder)psychiater/psycholoog/therapeut en is een zeer degelijk naslagwerk voor studenten en artsen in opleiding.
S. Wilson