Childhood Disorders (tweede druk)
Wie een boek wil lezen om in korte tijd kennis te maken met de kinder- en jeugdpsychiatrie, wordt aangeraden om Childhood disorders aan te schaffen. Deze gereviseerde uitgave maakt deel uit van de serie Clinical psychology: a modular course. De serie is vooral bedoeld voor studenten geneeskunde, psychologie en verpleegkunde.
Het boek geeft in iets meer dan 200 pagina’s een overzicht van de meest voorkomende kinderpsychiatrische ziektebeelden in goed leesbaar Engels. In het eerste hoofdstuk schetsen de auteurs een paar verhalen van kinderen. Daarbij wordt een aantal vragen gesteld die de lezer moeten aanzetten om verder te lezen.
Daarna volgt een theoretisch hoofdstuk waarin de modellen worden besproken die zijn opgesteld om psychische aandoeningen beter te begrijpen, zoals het biologische model, het psychodynamische model, leermodellen en systeemmodellen. Naar deze achtergrond grijpen de auteurs steeds als zij de etiologie en de behandelvormen bespreken. In hoofdstuk 3 behandelen zij in het kort een aantal zaken die vooral relevant zijn voor de kinder- en jeugdpsychiatrie: psychiatrische ontwikkelingsstoornissen, ouder- en gezinsfactoren en achtergrondinformatie betreffende de diagnostiek en behandeling bij kinderen. In de hoofdstukken daarna leggen de auteurs de verschillende kinderpsychiatrische stoornissen kort en bondig uit. Ieder hoofdstuk wordt geïllustreerd met één of meerdere casussen en per stoornis wordt een beschrijving van de stoornis en de criteria volgens de dsm-iv gegeven. De verdere indeling verschilt per hoofdstuk, maar vrijwel voor iedere stoornis komen de diagnostiek, mogelijke oorzaken, het beloop en verschillende gangbare behandelingen aan de orde. Hierbij bespreken auteurs ook de uitkomsten van recente wetenschappelijke onderzoeken, waarbij zij in deze gereviseerde editie onderzoeksgegevens tot en met 2009 hebben meegenomen.
Het boek eindigt met een aantal vragen, bijvoorbeeld hoe de beschikbaarheid van de geestelijke gezondheidszorg verbeterd zou kunnen worden. Daarbij wordt de lezer uitgedaagd om niet alleen te denken over de mogelijke antwoorden, maar vooral ook over de implicaties die deze antwoorden voor hem- of haarzelf en voor de maatschappij hebben.
De combinatie van een vrij compleet en up-to-date overzicht met de beschrijving van de diverse modellen afkomstig uit verschillende therapeutische stromingen maakt dit boek zeer geschikt voor de beschreven doelgroep.
C.G. Reichart