Van transculturele verwarring, naar kennis en kunde
toelichting Hoe vanzelfsprekend is het om even na te slaan wat het onderzoek over discriminatie oplevert (Brondolo 2009), wat de gegevens over uitsluiting toevoegen, wat de ervaring van community health bijdraagt aan de psychiatrische behandeling van een geïmmigreerd persoon of diens nageslacht (De Jong 2010)? Waar vindt de medicus practicus theoretische steun als een patiënt bij hem komt voor een nieuw huis omdat het oude behekst is, wat hij afleidt uit vreemd gedrag van zijn kind dat de arts herkent als paniekstoornis? Hoe kan de psychiater wiens eye movement desensitisation and reprocessing (emdr) vastloopt, profiteren van de kennis over cultuurverschillen bij emoties? (Mesquita 2003). Hoe helpt het cultureel identiteitsconcept, waarin identiteit wordt gezien als de resultante van een altijd doorgaande onderhandeling, de aanpak van de depressieve oudere die levenslang gezorgd heeft en nu steun van de kinderen moet ontberen? (Wei-Chin Hwang 2010). Vertrekkend vanuit de casusbespreken wij literatuur en keren terug naar de casus.
leerdoel Aan het einde van de sessie kan de deelnemer sleutelwoorden herkennen die helpen om de verwarring op te heffen van niet overeenkomende appraisal en attributie tussen behandelaar en patiënt. Vervolgens herkent hij hoe deze sleutelwoorden de weg wijzen naar relevant onderzoek en vertaalt hij dat terug naar de behandelpraktijk.