Wilsbekwaamheid: de rol van kennis, emoties en waarden
achtergrond In de literatuur over wilsbekwaamheid wordt de nadruk veelal gelegd op cognitieve vaardigheden. Het gaat dan over informatie begrijpen, informatie toepassen op de eigen situatie en redeneervermogen. Hier lijkt het motto van het Voorjaarscongres ‘Kennis verplicht’ op een bijzondere wijze te worden toegepast: wilsbekwaamheid is afhankelijk van de kennis van de patiënt over zijn situatie en vooruitzichten. De afgelopen jaren is kritiek geleverd op deze cognitieve invulling van wilsbekwaamheid.
doel Analyseren van verschillende benaderingen van wilsbekwaamheid, met name alternatieven voor de cognitieve benadering.
methoden Literatuuronderzoek van Nederlandse en internationale conceptuele en empirische bronnen.
resultaten Naast kennis wordt in de literatuur gewezen op het belang van emoties en waarden van de patiënt. Een benadering die het accent legt op emoties beoordeelt of de patiënt de keuze weet in te passen in het eigen handelen en leven, een benadering in termen van waarden richt zich op de vraag of de waarden van de patiënt in evenwicht zijn.
conclusie De verschillende benaderingen van wilsbekwaamheid hebben consequenties voor de beoordeling van wilsbekwaamheid en voor het beleid bij wilsonbekwaamheid.