Implementatie van effectiviteitsonderzoek van dialectische gedragstherapie bij jongeren met een borderlinepersoonlijkheidsstoornis
achtergrond Het is in de klinische praktijk nog steeds niet gebruikelijk de effectiviteit van behandelingen te meten. Er is zeker belangstelling voor, maar onder meer vanwege geringe ervaring en gebrek aan prioriteit stranden meetpogingen meestal al snel. De noodzaak effectiviteit te meten is des te dringender als er behandelmethoden worden gebruikt waarvan het effect nog niet is aangetoond in gecontroleerde studies. Dit is het geval bij de afdeling Emotionele stoornissen van de Bascule, academisch centrum voor kinder- en jeugdpsychiatrie, waar een voor adolescenten aangepaste vorm van dialectische gedragstherapie (dgt) wordt gebruikt voor jongeren met een borderlinepersoonlijkheidsstoornis (bps). Deze behandeling is alleen in ongecontroleerde studies onderzocht.
doel Het ontwikkelen van een methode waarmee het afnemen van vragenlijsten, gestructureerde interviews voor en na de behandeling en herhaald meten tijdens de behandeling, gaat behoren tot de standaard werkmethode in plaats van een van boven opgelegde taak. Het bevorderen van een onderzoeksgerichte houding van alle medewerkers die zich op de polikliniek of op de dagkliniek met deze vorm van behandeling bezighouden.
methoden 1. Het organiseren van een wetenschapsmiddag voor behandelaren en sociotherapeuten.
2. Inpassing van het doen van metingen (afnemen van vragenlijsten en gestructureerd interview) in de dagelijkse praktijk.
3. Snelle feedback over resultaten van metingen (aan zowel patiënt, behandelaar als team), waardoor deze gegevens in het behandelbeleid betrokken kunnen worden.
4. Aanstellen van een medewerker als proces bewaker. Deze zorgt ervoor dat metingen op tijd worden uitgevoerd en hij bewerkt de resultaten van de lijsten in begrijpelijke uitslagen zoals grafieken.
5. Het doen van een pilotstudie naar de effectiviteit van dialectische gedragstherapie.
resultaten De resultaten van de implementatiestudie en de pilotstudie zullen tijdens het symposium worden besproken.
conclusie Het implementeren van wetenschappelijk onderzoek naar behandeleffectiviteit in de kinder- en jeugdpsychiatrie is mogelijk en noodzakelijk, maar vergt een uitgekiend implementatietraject.