Wetenschap in de kinder- en jeugdpsychiatrie: van research naar implementatie
toelichting De laatste jaren neemt het wetenschappelijk onderzoek binnen de kinder- en jeugdpsychiatrie een behoorlijke vlucht, zowel kwantitatief als kwalitatief. Ook in Nederland vindt op hoog niveau wetenschappelijk onderzoek plaats. Een andere ontwikkeling is dat we in de klinische praktijk toenemend te maken krijgen met druk vanuit de politiek, maatschappij en verzekeraars om gebruik te maken van effectief bewezen diagnostiek en behandelvormen. Tijdens dit symposium zal een update worden gegeven van het onderzoek aangaande verschillende kinder- en jeugdpsychiatrische stoornissen: gedragsstoornissen, ticstoornissen, traumagerelateerde stoornissen, stemmingsstoornissen en persoonlijkheidsstoornissen. Vervolgens wordt ingegaan op de mogelijkheden en moeilijkheden bij het implementeren van deze kennis in de klinische praktijk. De vraag zal zijn hoe de beschikbare kennis zo breed mogelijk kan worden ingezet.
leerdoel 1. Deelnemers zijn bekend met de state-of-the-art van diagnostiek en behandeling van verschillende kinder- en jeugdpsychiatrische stoornissen.
2. Deelnemers zijn bekend met de dilemma’s die zich voordoen bij het implementeren van wetenschappelijke kennis in de klinische praktijk en hoe hiermee om te gaan.