Toepassing van de Sociale Informatie Verwerkings Test (SIVT) bij kinderen met een verstandelijke beperking
achtergrond Kinderen met een verstandelijke beperking (vb) vertonen vaker psychopathologie dan kinderen zonder vb. Dit verschil hangt samen met beperkingen in de sociale informatieverwerking (si) (Van Nieuwenhuijzen e.a. 2004). Bij de klinische interpretatie van deze gegevens ontbreekt het aan een betrouwbaar instrument om het prestatieprofiel op de verschillende onderdelen van de si te kunnen bepalen. De Sociale Informatie Verwerkings Test (sivt) wordt ontwikkeld om in dit hiaat te voorzien.
doel Ontwikkeling van een klinisch instrument om meer inzicht te krijgen in het prestatieprofiel op verschillende onderdelen van de sociale informatieverwerking bij kinderen met een vb.
methoden De opeenvolgende mentale stappen in het informatiemodel (encodering, interpretatie, doelen verduidelijken, responsgeneratie en responsselectie) zijn geoperationaliseerd in verschillende testonderdelen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van materialen als dvd-fragmenten, fotokaarten en tekeningen. De afname duurt circa anderhalf uur. Validatie zal plaatsvinden bij vier groepen kinderen: met/zonder vb, met/zonder gedragsproblemen.
resultaten Voorlopige resultaten betreffende de toepasbaarheid en validiteit van de sivt bij kinderen met een verstandelijke beperking zijn veelbelovend.
conclusie De verwachting is dat de sivt een belangrijke uitbreiding van het huidige diagnostische arsenaal bij kinderen met een vb zal betekenen. Deficiënties in de sociale informatieverwerking kunnen daarmee op meer objectieve wijze worden vastgesteld. Dit maakt het mogelijk preciezer te indiceren voor bestaande behandelingen welke aangrijpen op de verschillende mentale stappen bij de sociale informatieverwerking (si). Inzicht in de onderliggende tekorten in de si zal handvatten geven voor het verder ontwikkelen van noodzakelijke nieuwe behandelingen voor deze kwetsbare doelgroep.