Sociale informatieverwerking en behandeling bij kinderen met een verstandelijk beperking
toelichting De psychiatrische morbiditeit bij kinderen met een verstandelijke beperking (vb) is hoog. Daarbij spelen tekorten in de sociale informatieverwerking (si) een belangrijke rol. Bestaande diagnostische instrumenten als intelligentietesten geven daarover onvolledige informatie. Tegen deze achtergrond wordt de Sociale Informatie Verwerkings Test (sivt) ontwikkeld om op gestandaardiseerde wijze tekorten in de sociale informatievewerking te kunnen bepalen. Kennis van de specifieke beperkingen bij kinderen met een verstandelijke beperking maakt het mogelijk voor normaal intelligente kinderen ontwikkelde evidence-based behandelingen als eye movement desensitisation and reprocessing (emdr) en functional family therapy (fft) aan te passen voor kinderen met een verstandelijke beperking. Veel van de gezinnen kampen met multipele problemen en worden vanuit een poliklinische setting onvoldoende bereikt. Om deze reden is een outreachende vorm van hulpverlening ontwikkeld waarbij zorg wordt geboden op school.
leerdoel De deelnemer heeft weet van: 1. de ontwikkeling van de sivt voor kinderen met een verstandelijke beperking; 2. hoe kennis over specifieke beperkingen bij kinderen met een verstandelijke beperking te gebruiken bij de aanpassing van bestaande evidence-based behandelvormen als emdr en fft; 3. het inzetten van methodieken van verplaatste zorg als ‘de zorgklas’.