Psychose bij kinderen en jeugdigen
inhoud van de workshop De duur van de onbehandelde psychose wordt in verband gebracht met een langere duur tot remissie, minder volledige remissie, meer psychotische terugvallen en negatieve symptomen. Deze bevinding heeft geleid tot vroege interventieteams om jongeren met een psychose snel in behandeling te krijgen en te houden. In combinatie met kennis over prodromale symptomen en (Ultra) High Risk-studies, is er een groep jongeren in beeld gekomen met een verhoogd risico op een psychose. Bij sommigen zijn verschijnselen aantoonbaar die als ‘voorlopers’ van een psychose worden gezien, bij anderen gaat het om een erfelijke belasting in combinatie met een daling in het functioneren in het afgelopen jaar. Aangezien de eerste psychose vaak tijdens de adolescentie optreedt, is dit ook de ‘vindplaats’ van de ‘hoge risicogroep’. Over het algemeen geldt dat hoe jonger de psychose ontstaat,hoe slechter de prognose. Er is een multidisciplinaire richtlijn; deze is echter vooral gericht op
volwassenen.
Het Landelijk Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie vertaalt wetenschappelijke kennis naar praktisch toepasbare protocollen voor de praktijk. In 2010 heeft het Landelijk Kenniscentrum de wetenschappelijke kennis verzameld en gebundeld die bekend is met betrekking tot psychotische stoornissen bij kinderen en jeugdigen,ingedeeld naar leeftijdscategorieën: psychose op de kinderleeftijd (Very Early Onset Schizophrenia), psychose bij adolescenten (Early Onset Schizophrenia) en psychose bij jongeren (16+). Veel aandacht ook voor de High Risk- en de Ultra High Risk-groepen en de samenwerking tussen volwassenen- en kinder- en jeugdpsychiaters bij voegonderkenning, -interventie en behandeling.
vorm De betrokken experts leggen het in 2010 ontwikkelde protocol interactief ter informatie en ter commentaar voor. Daarnaast is er specifieke aandacht voor klinisch ambachtelijke aspecten van diagnostiek, interventie en behandeling.
leerdoel Aan het eind van de sessie heeft de deelnemer inhoudelijke kennis van de protocollen voor diagnostiek en behandeling van psychose in de kindertijd en kent hij de kernpunten en de knelpunten in deze protocollen.