Psychiatrie in beweging: over tics, katatonie en melancholie
inhoud van de workshop Eeuwenlang waren motorische verschijnselen kenmerkend voor diverse psychiatrische ziektebeelden, zoals schizofrenie en melancholie. Tevens was bekend dat bij primaire bewegingsstoornissen vaak de psychopathologie het meest invaliderend was. De opsplitsing van neurologie en psychiatrie en de eerste edities van de dsm hebben echter bijgedragen aan vermindering van kennis over het samenspel van disfunctie in motoriek en psychisch functioneren. In de diverse edities van dsm heeft in de beschrijving van de verschillende psychiatrische ziektebeelden steeds de nadruk gelegen op de psychische/emotionele symptomen en niet op de motorische verschijnselen. In dsm-iii en dsm-iii-r kwam bijvoorbeeld katatonie alleen voor als subtype van schizofrenie terwijl katatonie frequenter voorkomt bij affectieve stoornissen of als gevolg van psychotrope medicatie. Omgekeerd is bijvoorbeeld in de beschrijving van obsessievecompulsieve stoornissen het tic-gerelateerde subtype niet opgenomen, hoewel het medicamenteuze beleid verschilt van het gangbare beleid bij tic-vrije obsessieve-compulsieve stoornis (ocd). Mogelijk komt er in dsm-5 meer aandacht voor motorische verschijnselen. Aangezien motorische symptomen gerelateerd zijn aan diverse psychiatrische ziektebeelden, is herkenning en differentiatie van groot belang. Bijvoorbeeld het verschil tussen katatonie en psychomotore retardatie bij melancholie. En wanneer spreken we van maniërisme en wanneer van tics? Wat zeggen psychomotore symptomen ons over de diagnose, prognose en behandeling? Hoe is het beloop van motorische symptomen in samenspel met de psychische symptomen bij de diverse ziektebeelden? Deze workshop beoogt een overzicht te verschaffen van wat nu bekend is van het samenspel tussen psychopathologie en motoriek.
vorm
- Inleiding over drie psychiatrische ziektebeelden, die gepaard gaan met psychomotore symptomen:
1. hyperkinetische aandoeningen en tics;
2. katatonie;
3. melancholie.
- Toelichting op de diverse meetinstrumenten.
- Beoordeling van psychomotore symptomen aan de hand van beeldmateriaal.
leerdoel De deelnemer krijgt vaardigheid in de herkenning en differentiatie van de motorische symptomen en het belang hiervan voor diagnose, prognose en behandeling.