Evidence-based medicine: het lezen van een wetenschappelijk artikel
inhoud van de workshop Evidencebased medicine (ebm) is het expliciet, oordeelkundig en consciëntieus gebruikmaken van het beste beschikbare bewijs bij het maken van een keuze voor de behandeling van een patiënt. Dit alles gegeven de stand van de (medische) wetenschap van dat moment. Een congres of symposium is natuurlijk een goede manier om snel overzicht te krijgen in het voortwoekerende woud van wetenschappelijke studies. Door het jaar heen worden we geacht zelfstandig ‘onze literatuur’ bij te houden en regelmatig moeten we de literatuur in om specifieke vragen rondom een patiënt op te lossen. Essentieel hiervoor is het goed kunnen beoordelen van een wetenschappelijk artikel. Hoe weet je of een onderzoek technisch goed is uitgevoerd? Hoe verstrekkend mogen conclusies zijn gegeven de bevindingen?
vorm Na een korte inleiding over de belangrijkste criteria voor het beoordelen van een wetenschappelijk artikel, zult u zelf (in groepjes van twee of drie personen) deze criteria toepassen op een wetenschappelijk artikel dat ter plekke wordt uitgereikt. Doordat de verschillende groepjes aan verschillende artikelen werken, zullen de meest voorkomende valkuilen aan bod komen. In de discussie worden de belangrijkste conclusies/discussiepunten die naar voren kwamen in de afzonderlijke subgroepjes, plenair gedeeld en toegelicht door de workshopleiders.
De workshop zal evidence-based worden afgesloten met een bespreking van de wetenschappelijke onderbouwing van dergelijke beoordelingslijstjes en de state-of-the-art methodologische beoordeling toelichten zoals de Cochrane Library deze momenteel hanteert.
leerdoel In deze workshop leert de deelnemer een wetenschappelijk artikel met betrekking tot interventieonderzoek systematisch beoordelen.