Diagnostiek en behandeling van dissociatieve stoornissen bij kinderen en jeugdigen
inhoud van de workshop Dissociatie en trauma zijn nauw met elkaar verbonden. Dissociatieve stoornissen worden toch vaak niet herkend en dissociatieve stoornissen bij kinderen gelden als controversieel. Kinder- en jeugdpsychiaters leren in de opleiding weinig over dissociatieve stoornissen. In de workshop wordt aandacht besteed aan het herkennen van dissociatieve stoornissen bij (seksueel) getraumatiseerde kinderen en aan de behandeling ervan, geïntegreerd in de traumabehandeling. Ernstig getraumatiseerde kinderen hebben vaak meerdere diagnoses, zoals posttraumatische stressstoornis (ptss) en hechtingsstoornis. Dissociatieve problematiek kan ook verward worden met onder meer obsessieve-compulsieve stoornissen (odd), aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit (adhd) en vele andere kinderpsychiatrische stoornissen en zo het resultaat van therapieën bemoeilijken. Wij gaan er daarom vanuit dat herkennen en behandelen van dissociatieve stoornissen essentieel is voor het slagen van een goede traumabehandeling. We bespreken de internationale richtlijnen en recente literatuur over diagnostiek en behandeling van dissociatieve stoornissen bij kinderen. Neurobiologische aspecten van vroegkinderlijke traumatisering en de gevolgen hiervan voor het kind worden behandeld. Verschillende behandelmethoden zoals eye movement desensitisation and reprocessing (emdr) en differentiatiefasetherapie worden besproken.
vorm
- Aan de hand van presentaties worden de theorie en de praktijk van de diagnostiek en het behandelen van dissociatieve stoornissen bij kinderen en jeugdigen besproken.
- We tonen beeldmateriaal van diagnostiek en behandeling van dissociatieve stoornissen bij kinderen en jeugdigen.
- Uitwisselen van ervaring en kennis, inbrengen van casuïstiek en discussie.
leerdoel
- Aan het einde van de workshop erkent de deelnemer het belang van herkennen en behandelen van dissociatieve stoornissen bij getraumatiseerde kinderen en jeugdigen.
- De deelnemer vergroot zijn kennis van diagnostiek en behandeling van dissociatieve stoornissen van kinderen en jeugdigen, waarbij hij op de hoogte is van de recente literatuur.