Stijlen van leidinggeven bij supervisie en mentorschap van aios psychiatrie
inhoud van de cursus De cursus is bedoeld voor psychiaters die belast zijn met het mentorschap of de supervisie van arts-assistenten in opleiding. De nadruk van deze cursus ligt op het verwerven van vaardigheden. Geoefend wordt in het opzetten van een op de persoon van de artsassistenten toegesneden leertraject. Vervolgens wordt, afhankelijk van het niveau van bekwaamheid van de arts-assistent, een stijl van leidinggeven gekozen en geoefend die het meest garant staat voor succes, het behalen van de leerdoelen van de arts-assistent.
Voorzichtig wordt hier gepoogd eindtermen te formuleren die richtinggevend zijn voor de opleiding. Het opleidinsplan herziening opleiding en onderwijs psychiatrie (hoop) en de profielschets psychiater van de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie (NVvP) werden als uitgangspunt genomen. Aan de hand van de gestelde competenties, zoals beschreven in hoop, wordt in kaart gebracht wat de sterke en zwakke kanten zijn van de arts-assistent. Er wordt een in werkdoelen geoperationaliseerd opleidingstraject uitgezet, toegesneden op de persoon van de arts-assistent met als uiteindelijke doel dat de arts-assistent voldoet aan de eindtermen (competenties).
vorm Aan de hand van casuïstiek (psychiaters in opleiding die een verschillend competentieniveau bezitten) wordt geoefend met het inschatten van het competentieniveau en met verschillende stijlen van leidinggeven. De nadruk ligt op rollenspelen.
leerdoel De deelnemer kan:
- een sterkte-zwakteanalyse van de competenties van de arts-assistent maken;
- een expliciet leertraject voor de arts-assistent opstellen;
- verschillende stijlen van leidinggeven hanteren.