SCAN: diagnostische kennis vanuit professioneel perspectief
inhoud van de cursus Het op een juiste wijze hanteren van professionele diagnostische kennis is de basis van gezond medisch handelen. In de diagnostiek staan zowel de opsporing en herkenning van specifieke syndromen, als het onderscheid tussen deze ziekte-eenheden (diversiteit) centraal. dsm-iv en icd-10 hebben de diagnostiek betrouwbaarder gemaakt en de eenheid van taal tussen behandelaars vergroot. Het is echter de vraag of iedere professional over voldoende diagnostische kennis beschikt om de klachten en verschijnselen (symptomen) ook betrouwbaar uit te vragen en te waarderen, zeker wanneer geen gebruik wordt gemaakt van een algemeen gebruikt referentiesysteem waarin de symptomen en het uitvragen ervan worden beschreven. Wanneer symptomen niet eenduidig zijn gedefinieerd, zal het vaststellen van hun aan- of afwezigheid niet betrouwbaar en valide kunnen gebeuren. Het ontwikkelen van maatregelen ter preventie, alsook het beoordelen van hun effect kan alleen waardevol gebeuren wanneer diagnostiek is gebaseerd op welomschreven en algemeen geaccepteerde gedefinieerde symptomen. De schedules for clinical assessment in neuropsychiatry (scan) is een in whokader ontwikkeld, internationaal geïmplementeerd, semigestructureerd klinisch psychiatrisch interview voor as I-stoornissen bij volwassenen. Het bestaat uit een vragenschema waarin de klachten en verschijnselen gestandaardiseerd worden uitgevraagd en een woordenlijst waarin de symptomen in detail worden beschreven. De beoordeling van symptomen geschiedt door de clinicus, die zich daarbij baseert op de subjectieve ervaringen van de patiënt, getoetst aan de omschrijving in de woordenlijst.
vorm In de cursus komen de opbouw, psychometrie en toepassing van de scan aan bod. Daarnaast wordt ruimschoots praktisch kennisgemaakt met met name de Miniscan, de verkorte versie voor de dagelijkse praktijk. Ook de iPadversie zal worden gedemonstreerd.
leerdoel Aan het einde van de sessie wordt de deelnemer geacht zicht te hebben op de waarde die het klinisch diagnostisch referentiesysteem (van de scan en de Miniscan) heeft voor een eenduidige diagnostiek ten behoeve van behandeling en preventieve maatregelen.