Moderne opvattingen over mind and brain in de 20e eeuw
inhoud van de cursus Als u dit met aandacht leest, zittend in uw luie stoel, nippend aan een glaasje, dan gebruikt u uw geestelijke vermogens en staat u wellicht open voor nieuwe ervaringen. Misschien vindt u dit helemaal niet bijzonder en heeft u geen boodschap aan de probleemstelling van de dichter John Keats, die zich in een van zijn gedichten afvraagt hoe de wereld er uit zou zien zonder denkbeelden en persoonlijke ervaringen, zonder betekenis: ‘een wereld van sterren, met toeters en bellen, maar zonder naam, zonder een verwijzing’.
Als u zich wel verbaast over onze vermogens betekenis te geven aan eigen gedachten en ervaringen en daarin een zekere vrijheid voelt, dan deelt u deze verbazing met filosofen die zich al millennia bezighouden met het probleem van mind and brain.
Zonder overdrijving kan worden gesteld dat u als psychiater in uw dagelijkse praktijk herhaaldelijk en misschien wel het meest van alle beroepen te maken krijgt met de relatie tussen geest en brein. Uw behandelinterventies moeten aansluiten bij de subjectieve ervaringen van uw patiënt en tegelijkertijd grijpen ze aan op objectieve hersenfuncties.
vorm De gangbare filosofische theorieën over de mind-brain relatie worden voor u ingeleid: dualisme en monisme in haar verschillende vormen, type-identiteit, teken-identiteit, functionalisme, eliminatief materialisme, fenomenologie, enzovoort.
Vervolgens worden de verschillende theorieën tegen het licht gehouden voor zover zij een bijdrage kunnen leveren aan de theorievorming van ons eigen vakgebied, de psychiatrie.
leerdoel De deelnemer leert:
- kennis te hebben van de voornaamste hedendaagse stromingen in de philosophy of mind;
- te kunnen inschatten wat de betekenis is van die verschillende stromingen op de theorievorming van ons eigen vakgebied, de psychiatrie.