Diagnostisch onderzoek bij volwassenen met autisme
inhoud van de cursus Op basis van bevindingen vanuit recent wetenschappelijk onderzoek wordt aangegeven welke instrumenten geschikt zijn om de aanwezigheid van een autismespectrumstoornis (ass) bij volwassenen vast te stellen.
Daarnaast wordt besproken met welke instrumenten de cognitieve kwaliteiten en beperkingen van volwassenen met een ass in kaart gebracht kunnen worden.
Verder komt aan de orde hoe een ass op een valide manier onderscheiden kan worden van andere stoornissen zoals persoonlijkheidsstoornissen, aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit (adhd) en schizofrenie.
vorm Plenair zal worden besproken wat uit recent wetenschappelijk onderzoek naar voren is gekomen op het gebied van autismespectrumstoornissen en hoe deze bevindingen concreet toegepastkunnen worden binnen diagnostisch onderzoek.
Er zullen diverse filmfragmenten van volwassenen met een ass gebruikt worden als toelichting op de specifieke gedragskenmerken van deze groep mensen.
Ook zal middels filmmateriaal geïllustreerd worden hoe volwassenen met een ass functioneren op diverse cognitieve taken.
Met de mensen in de zaal zal de interpretatie van de verschillende filmfragmenten bediscussieerd
worden.
Er zullen een of meerdere rollenspellen plaatsvinden om differentiaaldiagnostiek tussen autismespectrumstoornissen en andere psychiatrische stoornissen nader toe te lichten.
leerdoel De deelnemer zal na afloop van de cursus:
- meer kennis hebben op het gebied van cognitieve kwaliteiten en beperkingen bij volwassenen met een ass;
- zijn vaardigheden op het gebied van diagnosestelling van autismespectrumstoornissen verbeterd hebben;
- meer kennis hebben op het gebied van de verschillen tussen een ass en as ii-stoornissen.