Alternatieve geneeswijzen en migranten
inhoud van de cursus De cursus omvat drie items die belangrijk zijn bij de hulpverlening aan migranten.
Allereerst wordt stilgestaan bij de vraag op grond waarvan patiënten uit migrantengroepen hun keuze voor alternatieve geneeswijzen maken. Gaat het om een vrijwillige keuze? Want wat vanuit het westerse concept als alternatief wordt benoemd, kan voor deze groepen regulier zijn. Misschien kiezen zij juist voor het bekende. Aan de andere kant kan het ook een gedwongen keuze zijn. Dit kan te maken hebben met (dreigende of het gevoel van) uitsluiting binnen de maatschappij. Uitsluiting is ziekmakend en heeft gevolgen op meerdere gebieden, zo ook in hulpvraag en hulpverlening. Patiënten kunnen het gevoel hebben dat ze niet meer welkom zijn bij de reguliere zorg.
Ten tweede: om een goed oordeel te kunnen vormen over de alternatieve geneeswijzen is het van belang kennis te hebben van de inhoud van deze geneeswijzen. Wat wordt er gedaan, welke technieken worden toegepast, welke middelen worden er gebruikt? Vandaar dat er uitvoerig zal worden ingegaan op een aantal in Nederland veel voorkomende geneeswijzen, zoals islamitische, ayurvedische en traditionele Chinese geneeswijzen (acupunctuur), winti, enzovoort.
Ten derde: om zowel de reguliere als de alternatieve geneeswijzen op hun waarde te kunnen schatten, om patiënten zo goed mogelijk te kunnen behandelen/begeleiden en een goede behandelrelatie op te kunnen bouwen, is inzicht in de verschillen en de overeenkomsten tussen deze geneeswijzen van belang.
vorm Aan de hand van een drietal voordrachten, diverse videobeelden, casuïstiek en discussie. leerdoel Aan het einde van de sessie wordt de deelnemer geacht meer kennis te hebben
van:
- het effect van uitsluiting op de gezondheid van migranten en het belang daarvan bij het kiezen van alternatieve geneeswijzen;
- de verschillen en overeenkomsten tussen reguliere en alternatieve geneeswijzen;
- inhoud van verschillende, in Nederland voorkomende, vormen van alternatieve geneeswijzen.