Dwang en drang in forensische zorg: lessen voor de reguliere
kinder- en jeugdpsychiatrie
achtergrond Een van de belangrijkste verschillen tussen de algemene kinder- en jeugdpsychiatrie en de forensische jeugdpsychiatrie is dat de forensisch jeugdpsychiater gewend is om te gaan met drang en dwang. Daar waar algemene kinder- en jeugdpsychiaters zich vaak strikt houden aan de absolute vrije wilsuitingen die ten grondslag liggen aan de wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (wgbo), is de forensisch jeugdpsychiater meer gewend om op de grenzen van vrijwilligheid met drang en dwang te werken en hiervan strategisch gebruik te maken. Deze discussiegroep richt zich op behandeling van psychiatrische stoornissen in engere zin binnen een justitieel kader. Deze behandeling is zowel gericht op het voorkomen van recidieven als het creëren van omstandigheden die de ontwikkeling van het kind gunstig beïnvloeden. Voordeel van het ‘spelen met drang en dwang’ is dat ook niet-gemotiveerde jongeren over de streep getrokken kunnen worden. Bovendien zal betoogd worden, dat kinder- en jeugdpsychiaters in risicovolle situaties niet hoeven af te wachten tot de eerste klappen gevallen zijn.
Het Landelijk Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie vertaalt wetenschappelijke kennis naar toepasbare protocollen voor de praktijk. In 2010 heeft het Landelijk Kenniscentrum de wetenschappelijke kennis verzameld en gebundeld die bekend is met betrekking tot de forensische jeugdpsychiatrie. Tijdens deze discussiegroep is hiervoor aandacht: de kern- en knelpunten van het protocol worden voorgelegd ter informatie en discussie.
stellingen
1. Het werken in de forensische psychiatrie vraagt om een strategische toepassing van ambachtelijk-klinische aspecten die niet altijd in protocollen te vatten zijn.
2. Ook bij niet-gemotiveerde jeugdigen is het mogelijk om tot een behandelovereenkomst te komen.
3. De wgbo richt zich eenzijdig op rechten van patiënten en houdt geen rekening met dit klinische handwerk van motiveren en het onder druk zetten van jongeren in risicovolle situaties.
leerdoel Aan het eind van de sessie heeft de deelnemer inzicht en gevoel bij de strategische dynamiek van het werken in een justitieel kader.