Differentiaaldiagnostiek hechtingstoornis en autisme
achtergrond In de praktijk is differentiëren tussen een autismespectrumstoornis en een hechtingsstoornis of hechtingsproblematiek lastig, met name bij jonge kinderen. Bij ons centrum worden steeds meer kinderen op jonge leeftijd aangemeld (tussen de een en vier jaar) met de vraagstelling of er sprake is van autisme.
doel De kwaliteit van de vroegdiagnostiek van autisme, hechting verbeteren en zicht krijgen op behandelmogelijkheden.
methoden Sinds ruim een jaar wordt er binnen ons centrum bij 0-4-jarigen een protocol gehanteerd waarin multidisciplinair wordt gewerkt. Hierbij wordt gebruik gemaakt van aanvullende diagnostische interventies zoals de Functional Emotional Assesment Scale (feas) en procesdiagnostiek waarbij psychotherapeutische interventies volgens de Infant Mental Healthvisie, worden toegepast.
resultaten In het afgelopen jaar zijn ruim 50 patiënten volgens deze methode gediagnostiseerd. Deze methode helpt om meer zicht op de ouder-kindrelatie te krijgen en om de kwaliteit van de ouder-kindrelatie te verbeteren. Hierdoor wordt het kind maximaal in zijn ontwikkeling gestimuleerd, zodat er meer zicht komt op de diagnostiek en eventuele behandelmogelijkheden.
conclusie Door gebruik te maken van deze diagnostische interventies is de diagnostiek verbeterd en is er tevens meer zicht op eventuele behandelmogelijkheden.