How to talk to Families About Child and Adolescent Mental Illness. In de serie: How to Talk
Beide auteurs geven aan met het schrijven van dit boek de effectiviteit van behandeling en opvang van gezinnen waarbinnen een jongere met een psychiatrische aandoening opgroeit te willen vergroten. De auteurs streven ernaar kennis, vaardigheden en (werk)houding van zowel behandelaar als familie te bespreken met als doel de opvang en begeleiding van deze gezinnen te kunnen verbeteren. Het boek is geschreven voor praktijkbeoefenaars binnen de verschillende disciplines van de gezondheidszorg, alsmede voor studenten uit een van deze disciplines. Daarnaast wil het boek betrokken ouders ondersteunen. Het Engelstalige boek is opgebouwd uit vier secties. In de eerste sectie kijken auteurs naar invloed en ervaringen op familiaal vlak bij gezinnen met een kind met een psychiatrische aandoening. Hierop volgt een sectie gericht op ondersteuning van families door middel van het ontwikkelen en versterken van copingvaardigheden. In de derde sectie wordt specifiek aandacht gegeven aan de volgende ziektebeelden: angststoornissen, depressie, bipolaire stoornissen en schizofrenie. De vierde sectie ten slotte is voornamelijk toekomstgericht met thema’s zoals effectieve family-focused practice en planning. De titel van het boek suggereert de lezer inzage te geven in het omgaan met families en het aanleren van vaardigheden zoals communicatieen gesprekstechnieken. Het boek geeft echter eerder algemene beschrijvingen van verschillende relevante onderwerpen aangaande psychiatrische stoornissen en is praktisch minder bruikbaar. Inhoudelijk biedt het beperkte diepgang en is het niet vernieuwend voor experts. Voor gebruik als naslagwerk door ouders vormen het formele taalgebruik en de Engelstaligheid beperkingen. De hoofdstukken over de specifieke stoornissen omschrijven voornamelijk diagnostische criteria, risicofactoren en behandeling. Daarnaast geven ze een oppervlakkige opsomming van copingstrategieën voor in de thuissituatie en op school. Deze veelvuldige puntsgewijze opsommingen en het gebrek aan enige tabel, grafiek of illustratie verminderen de leesbaarheid van het boek. Ook omvat een groot gedeelte van het boek specifieke verwijzingen naar de regeling van gezondheidszorg en aangepast onderwijs in de Verenigde Staten. De aangehaalde praktijkvoorbeelden zijn beperkt en weinig uitgewerkt. Samenvattend: zowel ouders als experts blijven ondanks de veelbelovende titel op hun honger zitten.
S. Wilson