Wilsbekwaamheid in de context van beslissingen rondom dwangopname en dwangbehandeling
achtergrond Een dagelijks moreel
dilemma binnen de praktijk van de psychiatrie is
de beslissing om een patiënt al dan niet tegen zijn
wil in op te nemen in een psychiatrische instelling,
dan wel om een patiënt al dan niet tegen zijn
wil in te behandelen. Als juridisch criterium speelt
de mate van gevaar voortkomend uit de geestesstoornis
een belangrijke rol in deze besluitvorming
(Wet Bopz). Normatief speelt in dergelijke
afwegingen de indruk over de wilsbekwaamheid
vaak een impliciete rol. Wilsbekwaamheid kan
worden opgevat als een scharnier tussen de
begrippen autonomie en weldoen. Beslissingen
rondom dwang hebben vaak betrekking op mensen
met schizofrenie, bij wie stoornissen in de executieve
functies in verband worden gebracht met
een verminderde wilsbekwaamheid.
doel Inzicht geven in de belangrijkste
lijnen in de literatuur over het begrip wilsbekwaamheid
en de operationalisatie daarvan in de
psychiatrie met betrekking tot psychotische stoornissen.
Tevens wordt inzicht gegeven in de manier
waarop dit in de praktijk kan worden onderzocht.
methoden Presenteren van een literatuuronderzoek
en bediscussiëren van een onderzoeksplan
voor kwalitatief en kwantitatief onderzoek
in de psychiatrie naar wilsbekwaamheid.
resultaten De literatuur geeft de
mogelijkheid de beoordeling van wilsbekwaamheid
te relateren van de kwesties rond dwang en
drang. Het is mogelijk om op dit terrein onderzoek
te doen binnen de praktijk van de psychiatrie.
Kwalitatief onderzoek kan gebruikt worden om na
te gaan hoe het concept in de dagelijkse praktijk
wordt gebruikt en hoe het concept binnen de
praktijk verder ontwikkeld zou kunnen worden.
Met kwantitatief onderzoek kan worden nagegaan
in hoeverre het gebruik van een gestandaardiseerde
methode om wilsbekwaamheid vast te stellen
(MacArthur competence assessment tool for treatment,
Maccat-t), uitwerkt in de dagelijkse
praktijk.
conclusie Empirisch onderzoek biedt
een belangrijke bijdrage om het concept wilsbekwaamheid
te ontwikkelen, zodat in de dagelijkse
praktijk het concept betrouwbaar en valide kan
worden toegepast.